Dyrt i Kina: 85.000 kr. for nummerplade

I et forsøg på et begrænse trafikkaos og luftforurening er nummerplader rationerede i både Beijing og Shanghai. Dermed kan skiltene koste op til 85.000 kr.

Trafik

Trafikken er træls og tæt, og luften er tyk af forurening. Sådan er kinesiske storbyer ofte, særligt hovedstaden Beijing.

Forureningsproblemet i Beijing, der ligger meget langt fra nogen forfriskende havvinde, er generelt så stort, at det får en del udlændinge, særligt de med medbragt børnefamilie, til at rejse. Hvis de kan vælge slår de sig i stedet ned i Singapore eller evt. Hongkong.

Trafikken kan være slem i kinesiske storbyer.
Trafikken kan være slem i kinesiske storbyer.

Nye nummerplader på auktion

Trængselsproblemet og luftforureningen har fået myndigheder i bl.a. hovedstaden Beijing og i landets største by, Shanghai, til at indføre rationering på nummerplader.

Men da efterspørgslen på nye biler er umættelig – og Kina på mange måder er meget liberalistisk – har det fået prisen på de efterspurgte nummerplader til at eksplodere. Nummerpladerne sættes på auktion en gang om måneden, hvilket ikke bare giver arbejde til nummerpladehajer, men også presser prisen op på omkring 85.000 kr.

Det er mere end dobbelt så meget som de billigste biler koster.

- Priserne på nummerplader er steget til et langt højere niveau, end vi havde forestillet os, siger viceborgmester i Shanghai, Jiang Ping, til Financial Times.
Derfor overvejer myndighederne at justere på ordningerne.

Kina får strikse miljønormer

Ud over forsøget på at begrænse antallet af nye biler, stiller myndighederne i rekordtempo strengere og strengere krav til udstødningens renhed. Storbyer som Beijing og Shanghai er nu tæt på EUs miljøkrav.

I 2008, hvor der var Ol i Beijing, blev euro 4-normen indført i Beijing, og i år er det blevet skærpet til euro 5. Shanghai indfører miljøkravene i ca. samme tempo.

Euro 5 er den samme miljønorm, som der nu er gældende i Den Europæiske Union for nye biler.