Efter fire års drift, afbrænding af knap fem mia. kr., og stort set ingen kunder er batterierne hos elbiloperatøren Better Place blevet helt flade.
26. maj blev firmaet erklæret konkurs. Det gælder både Better Place Inc. på globalt plan og Better Place Danmark. Sidstnævnte havde Dong Energy som mindretalsaktionær. Hovedaktionæren Israel Corporation ville ikke bruge flere penge på projektet.
219 Fluence-ejere
Konkursen efterlader de danske ejere af Renault Fluence Z.E.-elbilen i en højst usikker situation. Det er nemlig Better Place, der ejer batterierne og desuden driver de 17 batteriskiftestationer.
Ifølge foreløbige meldinger vil skiftestationerne indtil videre blive drevet videre af konkursboet, men med under 300 biler i Danmark og ingen udsigt til nogen vækst, er det meget tvivlsomt, om det kan gøres rentabelt for nogen at drive skiftestationerne. Better Place havde også et stort net af offentlige ladestandere.
Ifølge Renault Danmark er der til dato registreret 219 Renault Fluence Z.E. i Danmark med Better Place-medlemskab. Dertil kommer nogle biler ejet af Better Place og Renaults forhandlere.
Better Place oplyser, at man har ca. 500 abonnenter i alt.
"Batterierne klarer vi"
Problemet med batteriet kan blive løst, erklærer Renault Danmark.
- De danske kunder, der har købt en Renault Fluence Z.E. vil, som en konsekvens af Better Place konkursbegæring, bliver stillet som Renault Fluence Z.E.-kunder i resten af Europa, hvor Better Place ikke har aktiviteter.
Renault fortsætter med elbiler
- Det betyder, at de danske kunder vil blive tilbudt en batterilejeaftale gennem Renault – fuldstændig som det er tilfældet med de nuværende kunder på Renault Kangoo Z.E., og de kommende kunder til Renault Zoe og Renault Twizy, oplyser Renault, der understreger, Better Places konkurs ikke har nogen effekt på Renaults lancering af elbiler.
To nye, Zoe og Twizy, introduceres netop nu i juni.
Fra Better Place kommer der denne skriftlige udtalelse fra administrerende direktør Johnny Hansen:
- Det er umådeligt trist, at det for os ender her efter mere end fire års intenst arbejde. Vi må erkende, at vi ikke ramte den rette timing, og at vores moderselskab ikke har været i stand til at rejse de midler, der skal til for at sikre en langsigtet finansiering af Better Place.
Firma uden jordforbindelse
Better Place, der udspringer af IT-verdenen, er blevet kendt for usædvanlige vidtløftige og aldrig opnåede mål, som har fået den etablerede bilverden til at ryste på hovedet.
Således lagde stifteren, Shai Agassi, ud med at erklære, at der i 2020 ville være 500.000 Better Place Biler i Danmark og proklamerede i 2009, at han havde bestilt 100.000 Fluence Z.E. til levering i Danmark og Israel. Det samlede antal solgte Fluence Z.E. i hele verden er på ca. 3.500.
Den danske Better Place-direktør, Johnny Hansen, sagde for to år siden til stor moro for den danske bilbranche, at han godt kunne forestille sig Fluence Z.E. blive den mest solgte bil i Danmark.
Tabt fem mia. kr.
Better Place nåede kun at få et egenltlig netværk af ladstandere og skiftestationer i Danmark og Israel.
Ifølge firmaets seneste administrerende direktør, Dan Cohen, har Better Place Inc. mistet 850 mio. dollar (knap fem mia. kr.)
Se også "Fejl at lancere batteriskifte i Europa".
Kontakt FDMs jurister
Var du kunde hos Better Place og har spørgsmål til den aftale, du havde, kan du som FDM medlem kontakte vores jurister, som kan rådgive dig.