Status på DSG 7-gearene

Bilklubberne i Europa har ikke oplevet et stort antal henvendelser omkring problemer med DSG 7-gear, og de bilejere, der har haft problemer, er tilsyneladende blevet hjulpet via garanti eller kulance.

Bilist

FDM har i en periode haft fokus på DSG7 gearkasser, da noget tydede på, at bilister oplevede problemer med denne type gearkasser.

Læs FDM holder øje med DSG 7-gear

Status på nuværende tidspunkt er, at FDM efter at have taget kontakt til de øvrige europæiske bilklubber kan konstatere, at der i Europa ikke har været tilbagekaldelser på biler med DSG 7-gear. Derudover har bilklubberne i Europa ikke oplevet et større antal henvendelser vedrørende DSG 7.

Bilejere hjælpes via garanti eller kulance

Igennem samarbejde med søsterorganisationerne i Europa har FDM fået svar på, hvordan de enkelte importører har valgt at håndtere de problemer, der trods alt har været med nogle DSG 7 gearkasser. I lande med lange forbrugergarantier - såsom Norge, der har fem års garanti, er bilejerne hjulpet via garantien. Ellers er udmeldingen fra importørerne, at de bilejere som henvender sig efter garantiens ophør, vil blive hjulpet med kulance, hvor størrelsen af den økonomiske hjælp er afhængig af bilens alder, kørte kilometer samt loyalitet over for værkstedet.

Læs mere om kulance

Det samme billede tegner sig i Danmark. FDM har ikke på nuværende tidspunkt oplevet et stort antal henvendelser fra medlemmer, der har haft problemer med DSG 7-gear. FDM har rettet henvendelse til de danske importører, og VW er det bilmærke, der har flest biler med den pågældende type gear kørende i Danmark – ca. 8500. Pressechef hos VW Søs Righolt Ilum udtaler, at af de ca. 311 sager, VW har registret omkring DSG 7, er de fleste blevet hjulpet under garantien, eftersom bilerne har været under to år. I de sager, hvor bilerne har været uden for garanti, er bilejerne blevet tilbudt kulance af forskellig størrelse. Seat, Skoda og Audi har ligeledes biler med DSG 7 gear kørende i Danmark. Seat og Audi har meget få antal kørende i Danmark, og har ikke registreret nogen problemer hos dem. Skoda har ikke svaret på FDMs henvendelse.

Garantierne er for dårlige

Det er FDMs generelle holdning, at garantierne generelt på biler skal være meget længere, så bilejerne ikke kommer ud for så dyre reparationer, når bilen kun er få år gammel. Det burde ikke være et spil i lotteriet eller på værkstedets nåde om bileejeren får en stor eller lille økonomisk hjælp. Når bilerne runder to år har bilejerne fortsat en fornemmelse af, at bilen er ny. Men når garantien er ophørt, kan familier risikere, at deres bilbudget bliver sprængt, hvis de oplever sådanne unormale og dyre reparationer, som man ikke forventer på et produkt, som man har købt til ca. kr. 200-300.000.

FDM anbefaler derfor også, at man ved køb af ny bil vægter en lang garanti højt, ligesom FDM arbejder for at forbedre garantivilkårene for bilkøbere.

Læs mere på fdm.dk om garanti

Hvis du oplever problemer med DSG7 gearkassen?

Hvis du som bilejer oplever problemer med din DSG7 gearkasse, anbefaler FDM, at du kontakter værkstedet for at få lavet en kontrol af gearkassen. Hvis fejlen opstår inden for fabriksgarantien eller inden for de to års reklamationsret er der mulighed for at få dækket omkostningerne. Er du derimod så uheldig, at fabriksgarantien eller reklamationsretten er ophørt, kan du risikere at stå med en stor regning på reparation af DSG7 gearkassen. I sådanne tilfælde anbefaler FDM, at du spørger dit faste værksted om mulighed for kulance til reparationen. 

Oplever du problemer med din DSG 7-gearkasse, eller har du spørgsmål, kan du kontakte FDMs rådgivning. FDM følger i øvrigt fortsat situationen omkring DSG 7-gearene.

Kontakt FDMs rådgivning