Citroën C4 Picasso bliver stor i slaget

Den lange udgave af C4 Picasso giver hidtil uset plads til syv personer i sin klasse. Dansk lancering sidst på året til ca. 290.000 kr.

Den nye Grand C4 Picasso har samme længde som den nuværende, men akselafstanden er øget 11 cm.
Nyt om biler

Citroëns nye C4 Picasso er end ikke kommet i handlen endnu, men alligevel får vi nu lov at se den næste variant i familien: den lange Grand C4 Picasso.

Den syvpersoners C4 Picasso har fået andre baglygter end den fempersoners, men 3D-effekten ved hjælp af LED er næppe standard.
Den syvpersoners C4 Picasso har fået andre baglygter end den fempersoners, men 3D-effekten ved hjælp af LED er næppe standard.
Både front og bagparti er ændret lidt i stilen, og Grand C4 Picasso har sin egen, langstrakte profil med tagræling, som udgår fra foden af den forreste vinduesstolpe.

Men særligt når det gælder størrelsen, stikker den nye Grand af fra den normale C4 Picasso. I den hidtidige generation havde den fem- og den syvsæders samme akselafstand, så forskellen i totallængde på de to udelukkende gas sig udslag i et større udhæng bagtil.

To hak op i akselafstand

Men med Peugeot-Citroëns nye EMP2-platform, som C4 Picasso er først til at anvende, kan der flekses med både akselafstand og sporvidde.

Knæpladsen ved anden og/eller tredje række er vokset en del.
Knæpladsen ved anden og/eller tredje række er vokset en del.

Det udnytter Citroën til at gå to hak opad i akselafstand, så den vokser fra 2,73 til 2,84 meter. Det er mere end den nu udgåede og større model C8 kunne præstere. C8 var dog længere og bredere.

Bedre benplads bag

Forlængelsen giver bedre plads ved både anden og tredje række, og ifølge Citroën har bilen den største knæplads i klasse række to og tre. I cm er den 21,7 ved anden række 10,8 cm ved tredje række. I tillæg kan midtersæderne justeres 15 cm i længden.

Den øgede akselafstand betyder også, at adgangen til særligt tredje række er forbedret, da bagdørene kan åbne i en større vinkel.

Mere bagageplads

Bagagerummet er vokset til 645-700 liter med tredje række klappet ned.
Bagagerummet er vokset til 645-700 liter med tredje række klappet ned.
Også bagagerummet er vokset, i hvert fald når tredje række er foldet ned. Her er pladsen øget 69 liter til 645 liter og godt 700 liter, når stolene på anden række er kørt så langt frem som muligt. Rummeligheden med alle sæder i brug oplyses ikke.

Det enorme udvalg af ekstraudstyr inden for komfort, design og sikkerhed bliver det samme som for den korte C4 Picasso.

Motorprogrammet er også det samme med en interessant afvigelse. Grand C4 Picasso bliver første model fra Peugeot-Citroën med en ny stærk og ren dieselmotor.

Ny "grøn" motor

Med alle bagsæder langt ned er der oceaner af plads - f.eks. til et liggende køleskab. Lægger man også forsædet ned, kan der inde i kabinen transporteres genstande på op til 2,75 meters længde.
Med alle bagsæder langt ned er der oceaner af plads - f.eks. til et liggende køleskab. Lægger man også forsædet ned, kan der inde i kabinen transporteres genstande på op til 2,75 meters længde.
Blue HDi kaldes den nye motor, der i kraft af en såkaldt NOx-katalysator kan fjerne op til 90 procent af kvælstofiltene i udstødningen. Dermed lever motoren op til den kommende euro 6-miljønorm.

Motoren yder 150 hestekræfter og udleder blot 110 gram CO2 pr.km. Med automatgear er tallet 117 g/km. CO2-tallene svarer til ca. 24,4 km pr. liter hhv. 22,9 km pr. liter.

Den mest nøjsomme Grand C4 Picasso har et CO2-tal på 98 gram pr. km svarende til 26,3 km pr. liter.

Citroën Grand C4 Picasso lanceres i Danmark allersidst på året. Priserne kendes ikke, men hvis man ser på dagens priser, skal man nok forvente at give ca. 20.000 kr. mere end for den korte version. Dermed vil billigste syvsæders koste omkring 290.000 kr.