Forskellen på de officielle tal i brochurerne og det, som bilister oplever i hverdagen, skal gøres mindre. Det er indholdet af en ny EU-aftale, der kan træde i kraft en gang mellem 2017 og 2020.
Den nye målemetode vil – fordi den i højere grad skal simulere realistisk kørsel – give dårligere km pr. liter-tal end i dag.Men den nye norm kan formentlig også rykke på balancen mellem forskellige biler afhængig af, hvilken teknik de bruger, om de kører på benzin eller diesel, hvordan de er gearet, og hvor gode bilmærket har været at optimere bilerne - nogen vil sige snyde - til lige præcis dagens testcyklus.
Det er Europaparlamentet, der i en foreløbig aftale med det irske formandskab har presset på, for at få den nye norm til at træde i kraft senest i 2017. I løbet af 2014 skal normen vedtages.
FDM har presset på
FDM forventer, at en ny norm bedre kan sikre overensstemmelse mellem de forbrugstal, som bilproducenterne opnår i laboratorierne, og de, bilisterne selv kan opnå i praksis. Det er en udvikling som FDM i samarbejde med de internationale bilklubber aktivt har presset på for i EU's politiske system.Dagens norm kaldes New European Driving Cycle (NEDC), MVEG-B eller ECE101. Normen omtales ofte som "EU-normen", men den stammer fra FN-organet UNECE.
Kun en enkelt gang og kun kortvarigt kommer bilen her op på 120 km i timen, og accelerationerne er moderate.
Ny norm til hele verden
I den nye testnorm, der har betegnelsen WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, kommer hastigheden op på ca. 130 km/t., og der er flere accelerationer, bl.a. fra 0 til 125 km/t.
Den endelige politiske aftale i EU ventes at falde på plads sidst på året.