VW klar med elektrisk Up

Danmarks mest solgte bil, VW Up, lanceres til november som elbil. Rækkevidden bliver officielt 160 km.

VW e-Up er den elektriske udgave af Up.
Nyt om biler

En potentielt særdeles interessant elbil er lige om hjørnet. VW er om kort tid klar til at lancere Danmarks mest solgte bil, Up, i en elektrisk udgave.

Den elektriske Up har fået et mere vindglat karrosseri end den almindelige model og det særlige, blå kørelys bøjet rundt om kofangeren.
Den elektriske Up har fået et mere vindglat karrosseri end den almindelige model og det særlige, blå kørelys bøjet rundt om kofangeren.
Det bliver samtidig den første masseproducerede elbil fra Europas største bilmærke.

160 km - officielt

Alle de tekniske oplysninger om den kommende e-Up, som den kaldes, er nu tilgængelige. Rækkevidden opgives f.eks. til 160 km i følge de officielle tal. Et realistisk tal for hverdagsbrug, som flere producenter er begyndt på, gives indtil videre ikke.

160 km er mindre end de større modeller som Renault Zoe og Nissan Leaf, men præcis det samme som den optimerede 2013-version af Mitsubishi Imiev.

VW e-Up får som standard højeste udstyrsniveau samt "automatgear", idet der kun er ét fremadgående gear i elbilen.
VW e-Up får som standard højeste udstyrsniveau samt "automatgear", idet der kun er ét fremadgående gear i elbilen.
Energien gemmes i et batteri med et indhold på 18,7 kilowatttimer.

Præstationerne fra den 60 kW (82 hestes) motor er friske: 0-100 klares på 12,4 sekunder og tophastigheden er 130 km/t.

VW e-Up kan hurtiglades

Opladningen kan også være frisk, da tre typer ladning tilbydes. Den grundlæggende er via et almindeligt husholdningsstik (10 ampere), hvor der kan overføres 2,3 kWh i timen. En fuld opladning vil så vare ca. otte timer.

Næste mulighed er via en fastmonteret lader, f.eks. i hjemmet, hvor man via 16 ampere kan overføre 3,6 kWh i timen. Så er en fuld opladning klaret på ca. fem timer.

Endelig er der – som ekstraudstyr - mulighed for hurtigladning ved hjælp af jævnstrøm. Det kræver en ret dyr ladestation, som typisk vil stå på offentlige steder. Med 40 kW kan batteriet lades op fra tomt til 80 procent fuldt på en halv time.

Det sker med et nyt særligt kombistik, som ikke rigtig er taget i anvendelse endnu, men som bl.a. også BMW vil benytte.

Formentlig 220.000 kr.

VW e-Up får mulighed for hurtigladning via dette "kombistik" - det er jævnstrømspolerne nederst. Standardren bruges endnu ikke, men det er en ny tysk defakto norm, som vil brede sig, da bl.a. også BMW har valgt den.
VW e-Up får mulighed for hurtigladning via dette "kombistik" - det er jævnstrømspolerne nederst. Standardren bruges endnu ikke, men det er en ny tysk defakto norm, som vil brede sig, da bl.a. også BMW har valgt den.
En dansk pris på VW e-Up er forud for lanceringen til november ikke offentliggjort. Men baseret på den tyske pris burde e-Up kunne fås for omkring 220.000 kr. inklusive batteri – og højt udstyrsniveau.

Den danske importør er stadig i "hårde prisforhandlinger" med hovedkvarteret i Wolfsburg, og hvis det går lige så godt som med den almindelige Up, kan prisen havne lavere - måske omkring 200.000 kr.

e-Up er med hensyn til udstyr baseret på High-niveauet, hvortil er lagt navigation, fuldautomatisk klimaanlæg, opvarmet forrude og det nye kommunikationsudstyr med internet mm kaldet Car Net.

Car Net lanceres senere i de almindelige udgaver af VW Up samt i Skoda Citigo og Seat Mii.