Det lysner for pladsen og komforten på den stadig vigtigere Gedser-Rostock-færgerute. Men bilisterne mellem Danmark og Tyskland må vente til højsæsonen 2015 med at få nye, store og miljøvenlige færger.
Nu har Scandlines i det mindste bestilt – formelt set indgået hensigtserklæring om - to nye kæmpefærger, der skal bygges på det finske værft STX Finland.
De to nye dobbeltdækkerfærger skal indsættes i stedet for de to, som Scandlines fik bygget i Tyskland, og som skulle have været sat i drift i foråret 2012. Men færgerne var markant tungere end aftalt, og værftet gik konkurs. Så Scandlines – og bilisterne – må sejle videre med de gamle og normalt for små ”prinsefærger”.
Sejler lige godt i begge retninger
De nye færger bliver på flere punkter anderledes end de to, der aldrig kom i drift.
Som rederiet tidligere har indikeret, får de nye færger styrehus i begge ender og skal dermed ikke vende to gange på hver anden tur. Dermed kan de også bruges på Rødby-Puttgarden-ruten.
Desuden bliver de lidt mindre. Mens de nuværende færger har plads til 190 personbiler, skulle de to tyskbyggede have haft plads til 450. De nye finske kan have 382 personbiler ombord.
Skal sejle på naturgas
En markant teknisk ændring er, at de nye færger kommer til at sejle på naturgas i stedet for det nuværende og stærkt forurenende ”heavy fuel” – hvilket ny miljøkrav til dels alligevel ville sætte en stopper for.
De nye Gedser-Rostock-færger skal sejle på LNG, der er flydende, afkølet naturgas. Gassen giver meget ren skorstensrøg.
Scandlines må åbenbart have fundet en løsning på opgaven med at få tanket gassen på den korte tid, færgerne kommer til at ligge i havn.