Verden har fået et nyt bilmærke – som alligevel ikke er helt nyt.

Datsun bliver et nyt discountmærke, som skal gøre det muligt for Nissan at blande sig i de helt lave bilklasser i lande som Indien, Rusland, Sydafrika og Indonesien.
Skal lokke middelklassen i udviklingslande
Dermed følger Nissan samme strategi som partneren Renault længe har udført med succes gennem lavprismærket Dacia, der netop er lanceret i Danmark.

Den første nye Datsun hedder Go og er en lille femdørs hatchback på 3,79 meters længde. Det er ca. det samme som Nissan Micra, som den er baseret på. Motoren er en 1.2 benzin, og grundmodellen vil koste under 400.000 rupee (37.000 kr.).
Opkaldt efter næsten 100 år gammel forgænger
Go-navnet lyder som noget, mange firmaer og reklamebureauer kunne finde på nu om dage, men Nissan henviser til, at det stammer fra den første Datsun, den næsten 100 år gamle DAT-GO.

Datsun blev til Nissan i 1980erne
Men i længden var det noget rod – særligt af hensyn til branding og global markedsføring - at bilerne ikke hed det samme som firmaet. Derfor blev Datsun-navnet faset ud i begyndelsen af 1980er og var helt væk i Europa og USA i 1984.
Nissan har ingen planer om at lancere Datsun i Vesteuropa.