BMWs avancerede elbil, i3, bliver overraskende billig. En uge før verdenspremieren meddeler BMW, at bilen får en pris i Tyskland på 34.950 euro. Det var ventet, at bilen skulle have kostet mindst 40.000 euro.
BMW i Skandinavien har ikke annonceret, hvad prisen bliver hos os, men i fraværet af registreringsafgift bør en nogenlunde direkte omregning være mulig og lyder på ca. 280.000 kr. Selv med en højere dansk avance kan prisen stadig holdes under 300.000 kr.
Det er rigtig mange penge for en bil uden registreringsafgift, men omtrent det samme, som den lidt større Nissan Leaf koster, og også det samme som den lille Mitsubishi Imiev blev introduceret til for tre år siden.Letvægtskarrosseri i kulfiber
BMW i3 er en avanceret bil bl.a. i kraft af sit kulfiberkarrosseri, der sørger for, at bilen trods det store batteri ikke vejer mere end andre biler på samme størrelse.
Rækkevidden angives til 160 km i ”comfort mode” og 200 km i ”eco mode”.
Tocylindret benzinmotor mod rækkevidde-angst
i3 kan desuden fås med en ”rækkeviddeforlænger”, som er en tocylindret, 0,7 liters benzinmotor, som kan fungere som generator, der leverer strøm til elmotoren.
Denne løsning koster ca. 30.000 kr. ekstra, men vil i Danmark gøre bilen ubetalelig og udstiller det danske bilafgiftssystem. Med den lille benzinmotor – som ikke en gang er koblet mekanisk til hjulene – vil bilen formentlig blive opfattet som en benzinbil.
Dermed ryger der 180 procent afgift på, og selv om bilen vil få fradrag for at køre langt på literen, vil denne variant formentlig koste ca. 800.000 kr.
Dansk debut til maj
i3 bliver præsenteret 29. juli ved arrangementer synkront i London, New York og Beijing. Lanceringen i Tyskland sker til november, men er i Danmark udskudt til maj.