Bilen klarer selv den kedelige køkørsel

Næste nye Volvo kan automatisk følge efter andre biler ved f.eks. køkørsel. Men føreren skal stadig have hænderne på rattet.

Trods auto-funktion skal man stadig i 2015 holde på rattet - men at være ulydig og slippe er meget illustrativt.
Nyt om biler

- At køre i kø er ikke køreglæde.

Har man en bil foran, kan ens egen Volvo hægte sig på den og køre af sig selv - også på landeveje og andre små veje uden striber. Volvo oplyser ikke, ved hvilke hastigheder, teknikken virker.
Har man en bil foran, kan ens egen Volvo hægte sig på den og køre af sig selv - også på landeveje og andre små veje uden striber. Volvo oplyser ikke, ved hvilke hastigheder, teknikken virker.
Det fastslår Volvos chef for produktplanlægning Toscan Bennett som en slags forsvar for, at det ikke bliver mindre sjovt at køre bil, når bilerne mere eller mindre kan køre af sig selv.

- Efterhånden som vi kommer til selvkørende biler, bliver det et valg, hvornår man vil køre selv eller lade bilen køre, siger Volvo-chefen, inden han lader journalister prøve næste generation af Volvo’er, der kan overtage en del af kørslen.

Lanceres i XC90 om to år

Prototypeteknikken er pakket ind i en S60, men kommer første gang til salg, når næste XC90 er klar til salg primo 2015.

Prototype eller ej – den selvkørende Volvo fungerer fint i det beskyttede miljø på en testbane. Bilen er i stand til at holde konstant afstand til en forankørende – som det er muligt med dagens mere avancerede biler – og samtidig helt selv holde sig i banen.

Vores S60 følger ubesværet den forankørende rundt i kurver, på smalle vejstykker og med skiftende hastigheder. På den måde forestiller Volvo sig, at køkørsel og andre typer kørsel i tæt trafik – f.eks. vejarbejder på motorveje - kan klares af bilen, mens føreren slapper af og ikke skal koncentrere sig om at holde sig fri af betonautoværnet ved vejarbejder.

Radar og kamera

Den adaptive fartpilot, som findes i forvejen, holder selv afstand, mens kamera og radar bedømmer den forankørende bils kurs.
Den adaptive fartpilot, som findes i forvejen, holder selv afstand, mens kamera og radar bedømmer den forankørende bils kurs.
Det hele virker ved radar og kamera. De to sensorer holder en bestemt afstand, samtidig med, at de holder øje med den forankørendes bil sideværts position. Når den drejer, drejer vores bil også med tilpas forsinkelse, så vi ret præcist følger i dens hjulspor. Ikke noget med at skære hjørner.

Hvad nu, hvis bilen foran skifter bane?

Det er tilsyneladende ikke helt afgjort. Volvo-folkene lader forstå, at teknikken kan kobles til det kamera, der holder øje med vejstriberne, og hvis bilen foran overskrider dem, kan systemet lade vores bil følge efter – den kan også se, om der er biler skråt bagude. Eller også slår automatikken fra med en lille advarsel: ”Nu manuel kørsel”.

Hænderne på rattet

Hænderne skal vi stadig have på rattet i 2015, så tiden er ikke kommet til at læse avis eller slumre imens. Dels kræver europæiske regler, at føreren har hænderne på rattet, dels vil Volvo gerne have, at føreren stadig er fører af bilen. Teknologien er ikke moden til, at bilen overtager fuldstændig.

- Dette system er et lille skridt mod selvkørende biler, som vi måske får sidst i dette årti, selv om det stadig kun vil være under særlige forhold, siger Toscan Bennett.