
Hillerødmotorvejen har to spor i hver retning, og der er ingen planer om udvidelse. I stedet vil Vejdirektoratet som forsøg inddrage nødsporet i retning mod København til almindelig kørsel – men normalt kun i morgenmyldretiden.
Forsøget skal løbe frem til 2017 og giver for første gang i Danmark mulighed for at inddrage motorvejes nødspor til almindelig trafik. Det er noget, der længe har været praktiseret i bl.a. Tyskland og Holland.
Forsøgsstrækningen går fra <8> Værløse til <6> Ring 4, hvor trafikken på en almindelig hverdagsmorgen typisk propper til.
Vejdirektoratet har i forvejen forstærket nødsporet på strækningen, så det kan bære trafikken, og i den kommende tid vil de variable informationstavler og det tilhørende elektroniske udstyr blive sat op og afprøvet.
De nye informationstavler på strækningen fortæller, når nødsporet må bruges – hvilket kun vil være tilfældet nogle få timer dagligt. Det kombineres med reduceret fartgrænse, der som udgangspunkt vil være 80 km/t.
De samme skilte kan også bruges til lynhurtigt at ophæve kørslen i nødsporet.
– Udrykningskøretøjer vil stadig have førsteret til at bruge sporet, så hvis der kommer en udrykning, eller et køretøj havarerer på strækningen, kan vi ved styring af tavlerne hurtigt lukke sporet for anden trafik, siger projektleder i Vejdirektoratet, Stine Bendsen.
Som en del af nødsporsprojektet kommer der lysregulering ved krydset ved motorvejstilkørsel <8> Værløse, og den lille tilkørsel <7> Skovbrynet lukkes permanent af sikkerhedsmæssige hensyn.