De næste otte-ni år skal verdens længste undersøiske biltunnel anlægges mellem Rødby og Puttgarden, og selv om tunnelbyggeri pr. definition ikke er nær så tilskuervenligt som brobyggeri, er der nu kommet en mulighed for at følge med fra anden parket.
En ny udsigtsplatform tæt på kysten ved Rødbyhavn giver mulighed for at følge med i de første entreprenørarbejder til den faste Femern Bælt-forbindelse.
I løbet af sommeren har Femern A/S opført platformen på diget for enden af Gl. Badevej, og herfra er der udsigt til området, hvor der skal opføres en tunnelelementfabrik. Om nogle år vil her arbejde omkring 3.000 ansatte.
Udsigt til tunnelfabrik
- Vi har etableret platformen, så folk bedre kan følge med i det kommende tunnelbyggeri. Vi bliver ofte spurgt, hvor byggeplads og tunnel skal ligge og det bliver altså ganske tæt på platformen, som vi snart udstyrer med informationstavler og illustrationer, siger Femern A/S kommunikationsdirektør Ajs Dam til selskabets nyhedsbrev.
For øjeblikket er der udsigt til nedrivning af et forfaldent fiskeanlæg, som ligger, hvor tunnelelementfabrikken skal opføres.
Selve tunnelbyggeriet er stadig mindst to år borte, men platformen er givetvis også fin til at se på natur og fugle.