Det gælder mærkets to nyeste mainstream-modeller, Up og Golf.
e-Up, som den eldrevne version kaldes, har været vist frem tidligere, men nu er der altså ”rigtig” debut og flere fakta.
Den elektriske Up har med sit 18,7 kWh-batteri en officiel rækkevidde på 160 km, men VW fremhæver særligt, at Up er den mest ”brændstoføkonomiske” elbil til dato.
Det er i sig selv interessant, fordi ingen ellers taler om elbilers forbrug, og tallet optræder normalt ikke på typegodkendelsen.
117 Wh pr. km
Up angives at bruge 117 Wh (watttimer) pr. km. Det er noget mindre end Mitsubishi og co., der ligger på ca. 135 Wh.Med dansk gennemsnitsstrøm giver det ca. 36 gram CO2 pr. km plus tab i lader mm.
e-Golf har et noget større batteri, 24,2 kWh, men også en lidt dårligere ”brændstoføkonomi” på 127 Wh pr. km (38 gram CO2/km). Rækkevidden er officielt 190 km.
82-115 hk
De to elbiler har ganske kraftige motorer og dermed friske accelerationer ved moderat fart. e-Up med 60 kW/82 hk motor klarer 0-100 på 12,4 sekunder. e-Golf har 85 kW/115 hk at gøre godt med, og klarer accelerationen på blot 10,4 sekunder.
e-Up forventes at være i Danmark til november; e-Golf følger efter i begyndelsen af 2014.