Franske bilkøbere kan atter købe – og indregistrere Mercedes-Benz A- og B-klasse same CLA og SL. Daimler har fået medhold fra den øverste franske administrative domstol i, at Frankrig ikke kan forbyde bilerne.
Det havde landet gjort tidligere på sommeren, fordi Daimler fortsætter med at bruge et kølemiddel til klimaanlægget, der ikke længere må bruges til nye biler, fordi det har en kraftig drivhuseffekt.
Det er dog kun en etapesejr for Daimler, idet afgørelsen groft sagt siger, at den verserende sag om kølemidlet i Frankrig ikke skal have opsættende virkning. Bilerne må altså godt sælges, indtil der evt. kommer en egentlig dom imod.
Klimaskadeligt kølemiddel
Striden handler om kølemidlet R134a, som EU vil have afskaffet, fordi det har en langt større drivhuseffekt end CO2, når det slipper ud af køleanlægget. I stedet kan bilindustrien bruge det nye R1234yf, men særligt Daimler mener, det er for brandfarligt.
Imens er Toyota gået tilbage til at bruge det gamle R134a på nogle modeller af hensyn til bekymring blandt tyske købere. Toyota kan gøre det, da tilladelsen til at bruge det gamle klimaskadelige stof stadig er gyldigt til disse modeller.