Sørg for at din bil har ESC og du er straks meget bedre beskyttet mod at køre galt.
Risikoen for at køre galt i en eneulykke og blive kvæstet eller dræbt falder markant, når bilen har antiudskridningssystemet ESC.Sandsynligheden mindskes med 34 procent, viser en undersøgelse fra DTU Transport, som blev præsenteret på konferencen Trafikdage 2013. Det vil sige, at én ud af tre eneulykker helt undgås.
ESC forebygger også andre typer ulykker, f.eks. frontalkollisioner hvor den ene bil kommer ud af kontrol, men i disse typer ulykker er det ikke muligt præcist at afgøre, hvilken af bilerne effekten kan tilskrives.
Kæmpe gevinst for sikkerheden
Med DTUs undersøgelse er det endnu en gang slået fast, at de elektroniske stabilitetssystemer er en af de største forbedringer af bilsikkerheden nogensinde. Omvendt er der aldrig ført klart bevis for nogen nævneværdig sikkerhedsgevinst ved blokeringsfri ABS-bremser.
Den nye undersøgelse fra Danmarks Tekniske Universitet er den første danske undersøgelse af ESC, mens en svensk rapport allerede i 2003 dokumenterede en høj effekt af sikkerhedsudstyret i virkelig trafik. Den undersøgelse førte til, at ESC blev afgiftslempet i Danmark.
1.500 danske ulykker analyseret
Undersøgelsen fra DTU Transport baserer sig på analyse af 1.496 eneulykker med personskade, der skete i perioden 2004-2011.
I modsætning til nogle udenlandske undersøgelser tager den danske højde for, at der kan være forskel på førere, der har valgt en bil med ESC og førere, der ikke har. De nye danske resultater svarer til udenlandske, hvor der også er korrigeret for forskelle i kørestil.
Udenlandske undersøgelser har vist, at det særligt er de mest alvorlige ulykker, der falder, og at effekten er ekstra stor, når vejen er glat.
ESC er standard i Danmark
ESC, også kendt som ESP og under flere andre betegnelser, er for længst blevet standard i Danmark, men en stor del af den ældre bilpark har ikke udstyret.
ESC dukkede op i almindelige biler i 1998, da Mercedes-Benz A-klasse fik det som standard efter en meget omtalt vælteulykke i en test. Siden 1. januar 2012 har nye bilmodeller ikke kunnet blive typegodkendt uden ESC, og 1. november 2014 må nye biler slet ikke indregistreres uden sikkerhedssystemet.
I Danmark har det stort set ikke været muligt at købe en fabriksny bil uden ESC, siden Renault i februar 2012 gjorde ESC til standardudstyr på Twingo.