Eltaxi gik i graven med Better Place

Københavnsk forsøg med eldrevne taxier blev opgivet kort efter Better Places konkurs.

Bilist

Timingen var optimal uheldig for et forsøg med eldrevne taxier i København. Et par uger efter, at forsøget gik i gang i maj, gik forsøgspartner Better Place konkurs.

Selv om Taxa 4x35, der stod for driften af de tre Renault Fluence Z.E. og én Nissan Leaf, ved konkursen 27. maj meddelte, at ”vi ser tiden an”, gik der ikke lang tid, før projektet måtte indstilles. Det oplyser Trafikstyrelsen, som havde støttet forsøget.

En årsag til, at stikket måtte trækkes, var, at Better Place skulle være med til at finansiere forsøget.

Skiftestation forsvandt

Desuden var det et voldsomt praktisk tilbageslag, at de tre Renault Fluence Z.E. ikke længere kunne skifte batteri og dermed blev uanvendelige til mange kms daglig kørsel.

Det geografiske omdrejningspunkt for forsøget var hovedstadens eneste batteriskiftestation, der lå i Gladsaxe.

Det var Taxa 4x35, der stod som operatør af bilerne inden for rammerne af forsøget kaldet CPH Clean Cab.