Her er en god indikator på, hvor sikker din bil er – eller den bil du overvejer at købe.
Det svenske forsikringsselskab Folksam har nu for 14. gang udgivet sin unikke rapport ”Hvor sikker er bilen”. Ud fra analyse af 158.000 bil-mod-bil-ulykker siden 1995 er 238 bilmodeller, som er nogenlunde almindelige i Sverige, bedømt for deres evne til at beskytte mod invaliditet eller død, når først ulykken er sket.
Listen deler bilerne ind i fem kategorier: middel, 20 procent mere sikker, 40 procent mere sikker, 20 procent mindre sikker og 40 procent mindre sikker.De mest sikre biler overhovedet i svensk trafik er de nyere, store Volvo-modeller. V70, S80, S60 og V60 fra 2007 og fremefter er markante vindere. Deres sikkerhedsniveau er ca. 60 procent højere end gennemsnitsbilen og 12 procentpoint bedre end nr. to på listen, Honda CR-V af årgang 1998-2006.
Voksende forskel på gode og dårlige
- Der er en større forskel på de bedste og de dårligste biler, end vi tidligere har set, siger forskningschef i Folksam, Anders Kullgren.
Han forklarer, at en årsag kan være, at der for første gang i undersøgelsens 30-årige historie indgår oplysninger fra sygehuse og skadestuer. Tidligere var det udelukkende forsikringsselskabets egne opgørelser.
Sygehustallene består af flere alvorlige skader, mens der er mange ofre med piskesmældslæsioner i Folksams egne tal. Med andre ord: De nye tal viser formentlig i højere grad end før, hvor gode bilerne er til at klare de alvorlige ulykker.Hyundai i30 og Kia Ceed klarer sig godt
For danske bilkøbere er det godt nyt, at en række små mellemklassebiler er rykket højt op. De ni modeller/årgange i boks nr. to er alle mindst 30 procent mere sikre end gennemsnitsbilen.
Markant er, at tvillingebilerne Hyundai i30 og Kia Ceed af første generation er de mest sikre.
Men også minibilerne Skoda Fabia fra årgang 2007 og Ford Fiesta fra årgang 2009 klarer sig rigtig godt.
Blandt de værste biler er Toyota Starlet 97-98, Peugeot 405 88-96 og Honda Accord 86-93. Men også nyere modeller så som Opel Agila 00-07, Hyundai Accent 99-06 og Ford Fiesta 96-02 giver meget dårlig beskyttelse.
Folksams analyse af sikkerheden ved rigtige trafikulykker passer overordnet med Euro NCAPs laboratorietest, men afviger lidt og i enkelte tilfælde rigtig meget.
Sammenfald mellem laboratorie og virkelighed
Det skyldes bl.a., at hos Euro NCAP kan man kun sammenligne bilerne inden for vægtklasser, så en femstjernet minibil ikke er lige så sikker som en femstjernet stor bil. Desuden indgår der alle mulige typer kollisioner i den svenske analyse, f.eks. også vælteulykker og bagendepåkørsler, lige som piskesmældsskader først er kommet til i nyere tid hos Euro NCAP, og at de stadig – ifølge det svenske forsikringsselskabs opfattelse – vægter for lidt i det samlede resultat.
Det er heller ikke det samme, der måles. Mens Euro NCAP måler alle påvirkninger på dukkerne, tæller kun død og invaliditet hos forsikringsselskabet.
Folksam anbefaler, at man vælger biler, som klarer sig godt i begge undersøgelser og i øvrigt sørger for, at bilen har antiudskridningssystemet ESC, god piskesmældsbeskyttelse og meget gerne også de nye automatiske nødbremsesystemer.
Se alle Euro NCAPs resultater her