Nye biler er ikke mere sikre end gamle biler. De er ekstremt meget mere sikre.
Selv eksperter bliver ved med at blive forbløffet over den markante udvikling, der er sket i bilers evne til at beskytte de ombordværende mod at komme til skade ved en ulykke.
Ni ud af ti redder livet
En ny og meget grundig svensk undersøgelse bekræfter tidligere rapporter om markante forbedringer. Det svenske forsikringsselskab Folksam har analyseret 154.000 bil mod bil-kollisioner de seneste 30 år og når frem til, at risikoen for at blive dræbt i en ny bil ved en given trafikulykke er 86 procent lavere end i en bil af årgang 1980-1984.
Det vil sige, at når 100 personer omkom ved trafikulykker i en ny bil i begyndelsen af 1980erne, så er det kun 14 personer, som mister livet i nye biler.
- Vi kan se, at den gode udvikling bliver ved, også de seneste år, sagde trafikforskningschef i det svenske forsikringsselskab Folksam, Anders Kullgren, da han præsenterede undersøgelsen ved en sikkerhedskonference.
Den ekstreme forbedring i bilernes ”passive” sikkerhed er dermed en god forklaring på den gode udvikling i trafiksikkerhed.
Udstyr forhindrer desuden mange ulykker
For mindre alvorlige skader er fremgangen knap så stor, bl.a. fordi der stadig sker en del piskesmældslæsioner. Andelen af invaliderende skader er blevet halveret (-48 procent) på de godt 30 år.
Oven i den gode beskyttelse, som nye biler giver, når ulykken sker, er bilernes ”aktive” sikkerhedssystemer med til at forhindre, at ulykkerne overhovedet sker. Det gælder især antiudskridningssystemet ESC samt allersenest automatisk nødbremse.
Forbedring fortsætter
Folksam har tidligere påvist den markante udvikling, men interessant nu er, at effekten af mere sikre biler åbenbart ikke er fladet ud, som der har været nogle formodninger om.
Den nye svenske undersøgelse ligger også på linje med den eneste danske af slagsen, som DTU Transport i 2012 gennemførte med støtte fra bl.a. FDM.
Den viste, at risikoen for at blive dræbt falder med 37 procent, hvis man skifter sin bil fra 2000 ud med en fra 2010. Altså en markant forbedring på de ti år. Sandsynligheden for personskade falder 23 procent.