Opel Monza viser spændstig fremtid

Konceptbilen Monza repræsenterer den stil, Opel-biler får de næste ti år. Og den teknologi alle biler en gang vil indeholde.

Nyt om biler
Designchef Mark Adams viser, hvor let det er at komme ud og ind, når dørene åbner langt ind i taget.
Designchef Mark Adams viser, hvor let det er at komme ud og ind, når dørene åbner langt ind i taget.

- Monza kan ikke sættes i bås, når det gælder karrosseritype. Og det skal den heller ikke, for den repræsenterer hele Opels fremtid, fastslog Opel-designchef Mark Adams, da han hev klædet væk fra Monza Concept.

Monza handler både om form og teknologi.

Formgivningen er en nyfortolkning af Opels ”skulpturelle design”, og inspirationen til de rene, lette og samtidig muskuløse linjer stammer fra en greyhound.

Det gælder bl.a. den bageste del af undervognen, der usædvanligt ikke suger sig ned til asfalten, men står højt og let.

Designskitsen der angiveligt afgjorde, hvilket forslag fra designerne, der skulle blive til det endelige koncept. Hunden gjorde udslaget.
Designskitsen der angiveligt afgjorde, hvilket forslag fra designerne, der skulle blive til det endelige koncept. Hunden gjorde udslaget.

- Vi tror, at sportslig og hurtig kørsel i fremtiden bliver mere sjældent og særlig henlagt til de snoede veje om søndagen. Og når man så til daglig kører 100 km i timen på motorvejen, virker det forkert med en bil, der ser meget sportslig ud med dagens standard, mener en Opel-designer.

Når det gælder selve de skulpturelle overflader er inspirationen havets bølger, der plasker op på stranden.

Én ting ved Monzas design vil formentlig ganske konkret snart dukke op i Opels biler, nemlig den nye grill og logo.

Designerne har brugt et ny trick til at skabe god plads i kabinen: Vinduerne kan ikke åbnes, og det gør dørsiderne meget tyndere.

Bagpartiet er ret specielt.
Bagpartiet er ret specielt.

- I fremtiden har man strengt taget ikke brug for at kunne åbne ruderne, når p-huse og betalingsveje betales trådløst, siger en af de designere, Friedhelm Engler, der har været med til at skabe Monza Concept, til Motor.

I kabinen præsenterer Opel fuldstændig nytænkning.

- Nu diskuterer vi ikke, om skærmen skal være fem, syv eller otte tommer. Hele bilens instrumentbord er en stor skærm, siger designchef Mark Adams.

Opel bruger i konceptbilen LED-projektion, hvor hele 18 LED-lyskilder belyser skærmen eller rettere skærmene bagfra.

Opel-logo og -grill som her skal vi nok snart se på en produktionsmodel fra Opel.
Opel-logo og -grill som her skal vi nok snart se på en produktionsmodel fra Opel.

Det giver mulighed for at skabe alle mulige typer oplysninger, først og fremmest traditionelle oplysninger til føreren ved rattet samt trafikoplysninger og mere underholdende ting i højre side.

Monza indeholder også den nye “Car-to-Car” og “Car-to-X”-teknologi, der i en ikke så fjern fremtid gør det muligt for biler at snakke med hinanden og vejskiltene. Det kan give enorme muligheder inden for sikkerhed, miljø og selvkørende biler.

Opel Monza er skabt, så den kan drives af alle mulige typer motorer og brændstoffer. Udstillingsbilen er en opladningshybrid i stil med Opel Ampera, men forbrændingsmotoren er en ny, énliters trecylindret, der drives af natur- eller biogas.

Hele instrumentrbordet er en digital skærm.
Hele instrumentrubordet er en digital skærm.