Renault går nye veje med rumbil

Store, rummelige MPV-biler har det svært med et design, som nogle kunder opfatter som minibus-agtige. Så Renault laver møblerer markant om på sin næste Espace.

Renault Initiale Paris er en virkelighedstro forløber fra Espace 5.
Nyt om biler

Det var Renault, der i sin tid lancerede MPV-begrebet i Europa med den syvpersonres Espace, der kom første gang i 1984. Men meget er sket i bilmoden siden, og femte generation Espace bliver helt anderledes.

Fronten er ikke overraskenden. Den følger Renaults nye designstil med det dominerende Renault-logo.
Fronten er ikke overraskenden. Den følger Renaults nye designstil med det dominerende Renault-logo.
Det kan man se ud fra konceptbilen Initiale Paris, som Renault viser på biludstillingen i Paris.

Tre sæderækker

Der er stadig tale om en stor bil på 4,85 meters længde og med tre sæderækker, men konceptet er lavere, låner designelementer fra de populære SUV-modeller og vel også lidt fra Renaults egen aparte Vel Satis.

Der er tale om en konceptbil, men grundlæggende vil bilen ikke være meget anderledes, når den får verdenspremiere på Paris-udstillingen om et år – formentlig under Espace-navnet.

Paris Initiale har "skuldre" over baghjulene som en SUV og til dels en sedan. Det skal eliminere MPV-looket, og det lykkes også.
Paris Initiale har "skuldre" over baghjulene som en SUV og til dels en sedan. Det skal eliminere MPV-looket, og det lykkes også.

Det "rigtige" karrosseri

Selve karrosseriet bliver der ikke ændret meget på, måske bortset fra den lidt mærkelige konstruktion ved den bageste hjørnestolpe, der ikke giver meget udsyn fra tredje række.

Fælge, sidespejle, grill, baglygter, tag mm er derimod kun til ære for konceptet.

Ud over at gøre karroseriet mere smart, vil Renault sætte nyt liv til denne niche ved at gøre multibilen mere premium. Hvordan det skal ske, er svært at bedømme ud fra konceptet, der er ekstra luksuriøs.

Designerne har hygget sig med baglygterne. Når man er efter, ligner lygterne krystallysekroner.
Designerne har hygget sig med baglygterne. Når man er efter, ligner lygterne krystallysekroner.
Konceptbilen har to luksussæder i anden række og en bænk på tredje række. Den færdige bil vil formentlig være mere konventionel med tre sæder i anden række og to i tredje.

Dørene på Frankfurt-modellen er traditionelle, om end bagdørene hængslede bagtil, så produktionsmodellen får næppe skydedøre – som gør sig dårligt i en lav bil – og bagdørene vil formentlig åbne på normal vis.