BMW i8 er en elektrisk skulptur

Sportsvognen BMW i8 byder både på dramatisk design og revolutionerende teknik. i8 har både benzin- og elmotor, kan køre 35 km på strøm og klarer 40 km pr. liter.

BMW i8 er ikke længere et koncept.
Nyt om biler

BMW i8 er usædvanlig skulptureret. Kulfiber-teknikken giver nye muligheder.
BMW i8 er usædvanlig skulptureret. Kulfiber-teknikken giver nye muligheder.
Her er Frankfurtudstillingens mest bemærkelsesværdige, revolutionerende og anderledes nyhed. Og måske også den smukkeste produktionsbil.

BMW i8 er en sportsvogn i mærkets nye i-miljøafdeling og gør på én gang brug af en række nye teknologier.

i8 er en opladningshybrid, som indebærer, at bilen er eldreven og kan lades op fra en stikkontakt. 35 km kan bilen køre på strøm – hvis man opfører sig meget pænt.

Trecylindret benzinmotor

Sportsvognen har døre, der vipper opad. Der er et bagsæde, så til nød kan man være fire i bilen.
Sportsvognen har døre, der vipper opad. Der er et bagsæde, så til nød kan man være fire i bilen.
Som supplement ved kraftig acceleration og høj fart medbringes en lille benzinmotor, som også tager helt over, når batteriet på fem kilowatttimer er tømt.
Benzinmotoren sidder bagtil og trækker på baghjulene, mens elmotoren sidder foran og driver forhjulene.

Elmotoren yder 96 kW (131 hk), mens den 1,5 liters trecylindrede turbo-benzinmotor er god for 231 hestekræfter. Lagt sammen giver det 362 hestekræfter og 570 newtonmeter.

0-100 på 4,4 sekunder

i8 er en slags afløser for den hedengange Z8 og 8-serien.
i8 er en slags afløser for den hedengange Z8 og 8-serien.
Resultatet udebliver ikke, hvis man trykker speederen i bund: 0-100 km/t. på 4,4 sekunder. Samtidig har bilen en officiel benzinøkonomi på 40 km pr. liter, som baserer sig på en specifik blanding af benzin- og elkørsel og på, at strømmen er CO2-fri.

For at holde vægten nede er i8 bygget over et aluminiumschassis med et ekstremt let karrosseri af kulfiberforstærket plast. Bilens samlede vægt er 1.490 kg. Cd-værdien er så lav som 0,26.

Langt over to mio. kr.

i8 har hækmotor - i hvert fald sidder benzinmotoren bagude og trækker på bagakslen.
i8 har hækmotor - i hvert fald sidder benzinmotoren bagude og trækker på bagakslen.
i8 er en kostbar bil, og med det nuværende afgiftssystem i Danmark bliver den ekstremt dyr – omkring 2,6 mio. kr. Trods sin omfattende og dyre miljøteknologi og elektriske drivline er der ingen afgiftsreduktion ud over en belønning for at køre langt på literen.

Alligevel tror BMW Danmark, at der nok skal blive solgt nogle stykker.

i8 kommer til Danmark til maj samtidig med den lille og helt elektriske i3. Der bliver i første omgang kun én forhandler i Danmark, i Kongens Lyngby.

Elmotoren ligger foran, batteriet i den langsgående tunnel og benzinmotoren bagtil.
Elmotoren ligger foran, batteriet i den langsgående tunnel og benzinmotoren bagtil.