Citroën gør alvor af det enkle liv

Den utraditionelle konceptbil Citroën Cactus bliver næste år til virkelighed som del af C4-familien. Enkelthed er i fokus.

Citroën Cactus.
Nyt om biler

Det er en pudseløjerlig konceptbil, Citroën har skabt. Men der er tænkt seriøse tanker om Cactus-bilen, og den danner basis for en bil, der går i produktion næste år.

Citroën Cactus er en ny, "fritidsorienteret" model, som Citroën lancerer næste år. Finessen med luftbobler på siden til at forebygge småskader overlever næppe - men man kan aldrig vide.
Citroën Cactus er en ny, "fritidsorienteret" model, som Citroën lancerer næste år. Finessen med luftbobler på siden til at forebygge småskader overlever næppe - men man kan aldrig vide.
Den overraskende melding kunne Citroën komme med på årets Frankfurtshow, hvor konceptbilen har verdenspremiere.

Vises til foråret

Allerede i det tidlige forår – formentlig på Genève-udstillingen i marts – vises den ”rigtige” bil. Der er tale om en ny variant i C4-familien, muligvis lidt over i SUV-genren, men det er vanskeligt at bedømme ud fra den futuristiske konceptbil.

Bilen er formentlig bygget på Peugeot-Citroëns nye fleksible platform kaldet EMP2. Konceptbilen måler 4,21 meter i længden og er 1,75 meter bred. Det er nogenlunde som en C4 i dag.

Frihøjden på 21 cm indikerer en SUV-type.

Konceptbilen er delvis åben - det bliver produktionsudgaven næppe.
Konceptbilen er delvis åben - det bliver produktionsudgaven næppe.

"Ud med det overflødige"

Citroën beskriver idéen bag Cactus med som ”ud med det overflødige, ind med dét som er et plus for komfort og velvære.”

Cactus repræsenterer ifølge Citroën en ny type bil med en klar prioritering af det indbydende og det brugervenlige. Unikt og funktionelt design, komfort for alle i bilen og intuitiv teknologi.

Skærm i stedet for kontakter

Konkret er førerpladsen indrettet, så traditionelle kontakter er afløst af digitale kontakter på en berøringsskærm. Noget lignende er tilfældet med Peugeot 308.

Forsæderne er formet som en stor sofa for at skabe mere fællesskab. Om det bliver til virkelighed, må tiden vise. Bilen er i vid udstrækning skabt af naturmaterialer.

Konceptbilens Hybrid Air-teknik er dog tidligst klar i 2016.

Forgænger fra 2007

Citroën viste i 2007, også på Frankfurtudstillingen, en konceptbil under navnet C-Cactus og med samme idéer som den nye Cactus. Dog var enkeltheden ført ud i ekstremer; bl.a. var der ikke noget instrumenthus eller aircondition, og det holder ikke i virkeligheden, ved Citroën godt.