
Efter at det svensk-kinesiske firma NEVS overtog fabrikker, navn og retten til Saab 9-3 efter konkursboet for et par år siden, er der ikke kommet mange nyheder eller informationer fra det nye selskab. Trods stilheden har der alligevel været godt gang i udviklingen, og løbende er der ansat personale, fabriksområdet og produktionslokalerne er sat i stand, og aftaler med underleverandører er kommet på plads.
Planen er, at fabrikken vil genstarte produktionen allerede senere i år.
Gammel Saab 9-3 genopstår
De nye Saab-ejere fik ikke licensen med til den nye Saab 9-5, som i høj grad er baseret på teknik fra GM, som tidligere ejede Saab. Det betyder, at fabrikken i første omgang kun er i stand til at bygge den snart 10 år gamle Saab 9-3. Det vil dog ske i en let opdateret udgave og muligvis med nye motorer.
LÆS OGSÅ: Motors test af Saab 9-3

Det var en sølvgrå Saab 9-3, som umiddelbart var identisk med den sidst byggede udgave før konkursen. Dog er logo og andre detaljer ændret, ligesom der endnu ikke forlyder noget om, hvilken motor der er monteret i bilen.
Skal bygge elbiler
Udover en genoplivning af den gamle Saab 9-3, er det planen, at der også skal bygges en elektrisk udgave af Saab 9-3. Desuden fik det nye selskab en næsten færdigudviklet platform til efterfølgeren for Saab 9-3 med i købet. Den er ved at blive færdiggjort og ventes at dukke op om et års tid i form af en ny Saab 9-3.
LÆS OGSÅ: Saab genfødes som elbil
Om det bliver det endelige navn er dog usikkert. Den nye ledelse har endnu ikke nævnt noget om navnepolitikken for de kommende modeller.
Bag NEVS står både svenske og kinesiske ejere, og det er planen, at en vis del af produktionen skal sælges i Kina. I første omgang er det planen, at alle biler skal produceres i Sverige.