Fire år efter at tyske Daimler og kinesiske BYD indgik fornuftsægteskab, er deres første – og muligvis eneste planlagte - barn kommet til verden.
Det rene elbilmærke lancerede sin Denza-model på biludstillingen i Beijing, og Denza gør sig bemærket ved at være den serieproducerede elbil i verden, der næstefter Tesla S og muligvis BYDs egen E6 eltaxi har den længste rækkevidde.Bilen kan køre ”op til” 300 km på en opladning ifølge oplysninger på Denzas stand i Beijing, mens andre kilder taler om 253 km. Under alle omstændigheder måles rækkevidden ikke på samme måde som i Europa.
47 kWh-energi
Der er dog ingen tvivl om, at bilen kan køre langt på en opladning for batteriet er med en kapacitet på 47 kWh dobbelt så stort, som er det gængse for elbiler. Dermed skal en gennemsnitlig kinesisk bilist kun lade bilen to gange ugentligt.
Fra el almindeligt stik tager til til gengæld op til 32 timer at alde bilen op.
Denza bliver dyr. Prisen begynder ved 350.000 kr., men i seks kinesiske storbyer er der mulighed for et offentligt betalt tilskud på omkring 100.000 kr.Baseret på gammel B-klasse
Elbilen ser ud til – som også konceptbilen vist for to år siden – at være baseret på den udgåede B-klasse. Den model giver mulighed for at placere de mange batterier i bilens dobbeltbund. Med en længde på 4,64 meter og en akselafstand på 2,88 meter er bilen dog større end B-klassen, som måler 4,27 henholdsvis 2,78 meter.
Mercedes-Benz har stået for selve elteknikken og kollisionssikkerheden, mens BYD, der er en af verdens største batteriproducenter, bidrager med batterier og elmotor.
Noget tyder på, at denne bil bliver den eneste fra Daimler-BYD-jointventuret med det officielle navn Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. Dels hedder modellen slet og ret Denza, dels blev der ikke antydet noget om kommende varianter ved pressekonferencen, hvor bilen blev lanceret.
LÆS OGSÅ: alle nyhederne fra Auto China 2014