Det sker med en S60 forsynet med Volvos nye toliters benzinmotor, og Volvo betegner selv bilen som dets ”mest teknologisk avancerede drivlinje nogensinde”.
Ny toliters benzin
Den nye version benytter samme el- og hybrid-teknologi som V60 D6, men i stedet for den gamle, femcylindrede dieselmotor udstyres nyheden med en benzinversion af Volvos helt nye Drive-E-motorprogram.
0-100 på 5,5 sekunder
Tilsammen giver de to motorer bilen helt forrygende præstationer: 0-100 km/t. på 5,5 sekunder.
Gearkassen er også mere avanceret i benzinversionen, nemlig Volvos nye ottetrins automatgear. Dieselmodellen nøjes med seks trin.
Næsten så økonomisk som gammel diesel
Selv om nyheden har benzinmotor, der som udgangspunkt er mindre økonomisk end en dieselmotor, får den nye benzin-plugin næsten lige så flotte miljø-data: Ca. 50 km pr. liter og ca. 50 gram CO2.Diesel-hybriden kører officielt 55,6 km/l og udleder 48 gram CO2 pr. km. Rækkevidden på strøm er også den samme for de to: ca. 50 km.
Skal bygges i Kina
Den nye T6 AWD, som modellen hedder, har verdenspremiere på den internationale biludstilling i Beijing, og det er også i Kina, at bilen går i produktion i begyndelsen af 2015. På studiebilleder, som Volvo frigav op til udstillingen, er bilen forsynet med et tydeligt "T8"-emblem på bagpartiet, men den betegnelse har Volvo åbenbart fortrudt.
Indtil videre skal den kun sælges i Kina, understreger Volvo på udstillingen.
I Kina bruger man ikke diesel-personbiler. Det gør man stort set heller ikke i USA, så det kunne være et oplagt næste marked for benzin-hybriden. Det kan ikke udelukkes, at en benzinhybrid også kommer til Europa, men i så fald bliver det næppe før, næste generation af S60 er klar i 2016.Forlænget version
Hybridteknikken ligger i en S60, der er større, end vi kender, nemlig den forlængede kinesiske S60L-version.
Samtidig med premieren på benzinhybriden annoncerer Volvo, at den europæiske dieselhybrid nu også kommer i en R-Design-version, der er Volvos design- og præstations-modeller.
Her er der kun tale om design, men selv om hybriden nu går et nummer op i hjulstørrelse til 18 tommer, er brændstoføkonomien og CO2-tallet uændret.