Det vakte i Europa mere opsigt end begejstring, da Lexus i efteråret gav en forsmag på sin kompakte crossover ved at vise en show-udgave med særdeles stor, voldsom og kantet grill.
Nu er sløret løftet for produktionsudgaven af NX, og det ses nu, at konceptet var overdrevet, men nu ikke så meget. Grill’en er stadig enorm og til at blive bange for, når man får den at se i bakspejlet fra en lavere bil, men kanterne er dog blødgjort.Tre benzinmotorer - én med el-assistance
Tre motorer lader til at blive tilbudt: en almindelig benzin kaldet NX 200, en NX 300h hybrid og en NX 200t med turbo. Diesel nævnes ikke, og med Lexus’ beskedne salg i Europa er det sandsynligt, at det ikke giver økonomisk mening for mærket at udvikle og tilpasse en egnet dieselmotor.
Den lidt ældre dieselmotor, som Toyota låner af BMW, er med sine 115 hk ikke kraftig nok til en Lexus-SUV.Headup-display
I kabinen bliver NX første Lexus med en tablet-agtig berøringsskærm til betjening af en række funktioner i stedet for joystik. Bilen får også mulighed for headup-display og radarstyret fartpilot.
Lexus NX er mærkets første model i den kompakte SUV-klasse, hvor den skal konkurrere med biler som Audi Q3 og BMW X1.
Lexus sælges ikke i Danmark – som det eneste sted i Vesteuropa.