Den 4,70 meter lange, femdørs bil er på størrelse med en 508, men har helt andre og mere dramatiske proportioner i kraft af sin lave højde på 1,30 meter, den lange motorhjelm og de 20 tommer store hjul.
Konceptbilen, som videreudvikler designsproget fra superbilen Onyx fra 2012, pynter og vækker betydelig tiltrækning på de mange kinesiske besøgende på standen, men ellers er dens formål ikke krystalklar.
Håndbanket stål og "hajskind"
Peugeot nøjes med at sige, at ”Exalt er designet til at pirre sanserne med sit innovative design, spændende teknologiske løsninger og et uventet materialebrug.”Materialeren er unægtelig ”uventede”, for stålkarrosseriet er banket ud i hånden af en dygtig karetmager. Det sker som hyldest til den franske bilproduktion i 1920erne og 1930erne.
I kontrast hertil står den røde farve på bagenden, dels i form af farven, dels i form af materiale og funktion. Det røde ”Shark Skin” er særligt tekstil, der har samme overflade og egenskaber som hajskind.
Justeret design?
Konceptbilens skarpe frontdesign kunne pege på en mindre justering af Peugeots design, til næste gang, der kommer en ny model. Måske ser vi lidt af det på den faceliftede 508, der kommer til efteråret.Det kan også være, at konceptet giver en antydning af, at Peugeot vil skabe en stor bil specielt til det kinesiske marked på samme måde, som søstermærket Citroën med succes har udviklet DS med særlige kinesiske versioner.
Stærk benzinmotor med hybridteknik
Exalt udstiller i hvert fald en ny og vildere udgave af PSA Peugeot-Citroëns hybridteknik kaldet Hybrid 4.
I stedet for den dieselmotor, PSA benytter i dag, er konceptbilen forsynet med koncernens 1.6 THP benzinmotor i en version med hele 270 hk. Elmotoren yder 50 kW (68 hk), og da den arbejder selvstændigt ved bagakslen, kan de to ydelser lægges direkte sammen til 338 hk.