Grønt lys for vejtunnel til Nordhavnen

En aftale mellem staten og Københavns Kommune betyder, at det store byudviklingsområde i Nordhavnen får en firesporet vejtunnel under vandet. Men aftalen siger ikke, hvornår det skal ske.

Første etape af Nordhavnstunnellen er under anlæg.
Trafik

En undersøisk vejtunnel til Københavns Nordhavn er rykket et skridt nærmere. En aftale mellem Københavns Kommune og staten om en metro til Sydhavnen og forlængelse af metroen til Nordhavnen betyder også, at der kommer en biltunnel under Svanemøllebugten.

Den kommende tunnel vil blive anden etape af Nordhavnstunnelen, idet Københavns Kommune om et år indvier første etape (billedet herover), der går fra Helsingørmotorvejen til Svanemøllebugten.

Etape et og to kan senere danne basis for en nord-sydgående havnetunnel, der kan blive en østlig omfartsvej til Københavns centrum.

Får 40.000 beboere

Første etape af Nordhavnstunnelen er faktisk forberedt til en fortsættelse ved denne underjordiske tilbygning.  Et større "tilkoblingsanlæg" skal nu anlægges i perioden 2014-2016, så tunnelen senere kan forlænges under Svanemøllebugten.
Første etape af Nordhavnstunnelen er faktisk forberedt til en fortsættelse ved denne underjordiske tilbygning. Et større "tilkoblingsanlæg" skal nu anlægges i perioden 2014-2016, så tunnelen senere kan forlænges under Svanemøllebugten.
Nordhavnen er under hastig udvikling og vokser i øjeblikket rent fysisk i kraft af den jord, der graves op fra anlægget af Cityringen.

Nordhavnen kan i fremtiden få 40.000 beboere og 20.000 arbejdspladser, og der vil blive ved med at være megen tung trafik til og fra containerhavnen.

Aftalen siger ikke, hvornår metro og tunnel til Nordhavnen skal anlægges. Kun at ”det vil ske i takt med byudviklingen i Nordhavnen.”

I aftalen står der bl.a. ”Parterne noterer sig, at Københavns Kommune vil træffe beslutning om at anlægge et tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel, som samlet forventes at koste 2,1 mia. kr. inklusiv korrektionsreserve. Finansieringen af tilkoblingsanlægget til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel sker via By & Havn I/S. Tilkoblingsanlægget gennemføres i 2014-2016, mens Nordhavnstunnellen anlægges senere i lyset af byudviklingen i Nordhavnen."

Ellers flytter trafikpropperne

- Det er uhyre positivt – men også bydende nødvendigt – at det nu formelt er besluttet, at det igangværende byggeri af Nordhavnsvej skal føres videre ud til selve Nordhavn, så vejen dermed kommer til at leve op til sit navn, siger Bo Sandberg, koordinator for Københavnertunnelgruppen.

Københavnertunnelgruppen blev i 2005 dannet for at få etableret en havnetunnel, der leder store dele af trafikken uden om det indre København.

- Hvis ikke Nordhavnsvej bringes videre fra Kalkbrænderihavnsgade til selve Nordhavn, vil trængslen blot flytte fra Hans Knudsens Plads til krydset ved Sundkrogsgade eller Folke Bernadottes Allé ved Østerport Station, og det er jo langt fra optimalt, siger Bo Sandberg.

Københavnertunnelgruppen anbefaler, at man gennemfører den nu principaftalte Nordhavnstunnel umiddelbart efter tilkoblingsanlægget er færdigt og ikke afventer til en endnu større udbygning af Nordhavnsbydelen.

"Kan kun gå for langsomt"

- Det kan kun gå for langsomt med at få havnetunnellen ført videre til Nordhavn og derfra under vandet til Refshaleøen og videre ud under Amager for til sidst at ramme Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen, lyder der fra Københavnertunnelgruppen.

Vejtunnelen, der givetvis vil få to spor i hver retning, skal betales af By og Havn, som er Københavns Kommunes byudviklingsselskab.

Staten har fået indføjet, at det bliver det statslige Vejdirektoratet og ikke Københavns Kommune, der skal stå som bygherre af tunnelen.