Når alle trick gælder og gennemsnitsfarten kun skal være 25 km/t., kan hjemmebyggede biler nå op på mange hundrede km/l. Det har entusiastiske ingeniørstuderende atter bevist i den 30. udgave af Shell Eco-marathon, der er en slags uofficiel europamesterskaber i økonomiløb.
Det bedste af de 200 hold præsterede at køre 3.315 km pr. liter benzin på gaderne i Rotterdam, og det franske Microjoule-hold slog dermed sin egen rekord. Teoretisk set betyder det, at bilen kan køre jorden rundt med kun 12,5 liter brændstof.
Tre danske universiteter deltog med deres hjemmebyggede biler og alle gjorde en fin figur i den fem dage lange, intensive, søvnfattige, nervepirrende og engagerende dyst om at køre længst på en liter brændstof eller en kilowatttime strøm.
Bioætanolbilen fra Danmarks Tekniske Universitet var favorit i kategorien alternativ brændstof, men ”Dynamo” voldte de studerende ualmindelig store kvaler, men DTUs Roadrunners vandt endnu en gang sin klasse, men de 599 km pr. liter var en smule kortere på literen end året før.
Deres medstuderende fra Aalborg Universitet gjorde det faktisk relativt bedre – men efter et dramatisk forløb. Team Aalborg Energys brændselscellebil ”Cimbrer” kørte galt og måtte fragtes tilbage til pitten. Efter reparation lykkedes det kun at få én godkendt kørsel, men den blev til gengæld god: 64,7 km på en kilowatttime svarende til ca. 575 km pr. liter.
Det rakte til en samlet andenplads i kategorien, et kæmpespring frem fra sidste års 11. plads. Det dog ikke en gang halvt så langt som de mangeårige vindere fra et fransk universitet.
Aarhus Universitet var med i Shell Eco-marathon for kun anden gang med el-solcellebilen Zenith 33, og denne gang var bilen funktionsdygtig, da holdet ankom til Rotterdam. En nydelig femteplads blev det til ud af næsten 50 biler, hvoraf næsten halvdelen slet ikke fik en godkendt tid. 815 km på én kilowatttime blev det til, hvor en almindelig elbil kan køre omkring seks-syv km/kWh.