Aygo med udpræget x-faktor

Seks udstyrsvarianter med et hav af tilvalg tilbydes til den nye Toyota Aygo, som dermed bevæger sig fra bare at være billig til at rykke ind på ”livsstilbilernes” domæne. Til gengæld er der kun én motorvariant. Priserne varierer vildt – fra ca. 90.000 til ca. 190.000 kr.

Nyt om biler

Den nye udgave af Toyota Aygo, der lanceres nu, får en kraftig x-faktor. Ikke alene har den nye mikrobil et markant x som tydeligt designkendetegn på fronten, bilen fås også i seks udstyrsvarianter, der alle begynder med ”x”.

Aygo kan sammensættes, så den får et ret maskulint udtryk, f.eks. som denne sorte x-clusiv-version.
Aygo kan sammensættes, så den får et ret maskulint udtryk, f.eks. som denne sorte x-clusiv-version.
Ud over at køberne af Aygo får et usædvanligt stort antal varianter at vælge imellem, er det muligt at gøre sin bil så speciel, at sandsynligheden for, at der er andre magen til i Danmark nærmer sig chancen for at vinde den helt store lottogevinst.

Ingen lav lokkepris

Til gengæld er der ikke nogen superlav lokkepris på bilen, der i sin nye generation koster fra 93.500 kr. for billigste tredørs og 98.000 for billigste femdørs. Det er 10.000 kr. mere end sine søskende Citroën C1 og Peugeot 108, der begge fås fra 84.000 kr.

Som noget usædvanligt i mikroklassen tilbydes Aygo (og C1 og 108) med klimaanlæg.
Som noget usædvanligt i mikroklassen tilbydes Aygo (og C1 og 108) med klimaanlæg.
Reelt er priserne ret ens, da de to billigste fra Peugeot og Citroën mangler elruder, centrallås, radio, hovedstøtter ved bagsædet, splitbagsæde og stop-start.

Seks udstyrsniveauer, én motor

De seks udstyrsniveauer hos Toyota hedder x, x-play, x-press, x-cite, x-clusiv og x-wave.

Alle udgaver har Toyotas egen trecylindrede 1.0 med 69 hk. Selvskiftende, manuelt gear fås til enkelte varianter for omkring 20.000 kr. ekstra.

Aygo er ene om blandt de nye trillinger at tilbyde indbygget navigation. Men det virker som om, det er "klistret" på sent i processen, for lidt ulogisk skal man trykke på "Connect"-knappen for at aktivere navigationen. Men ellers virker det fint.
Aygo er ene om blandt de nye trillinger at tilbyde indbygget navigation. Men det virker som om, det er "klistret" på sent i processen, for lidt ulogisk skal man trykke på "Connect"-knappen for at aktivere navigationen. Men ellers virker det fint.
Selv grundmodellen x har et fornuftigt niveau, mens næste trin, x-play til 116.000 kr. som femdørs, egentlig har alt, man har brug for inkl. aircondition, højdejusterbart sæde, elspejle, læderrat med radiobetjening samt bluetooth.

Veludstyret "danskermodel" til 119.000 kr.

Men Toyota gør denne variant uinteressant ved at tilbyde en særlig dansk model, x-press, til blot 2.000 kr. ekstra (118.000 kr. for femdørs). Her medfølger den fine syv tommer trykskærm og 15 tommer alufælge, og Toyota forventer, at denne variant vil udgøre over halvdelen af salget.

Toyota vil satse meget på at sælge Aygo på en månedlig ydelse gennem sit eget finansieringsselskab, og på den måde vil denne x-press koste 1.150 kr. månedligt. Det er baseret på 20 procent i udbetaling, afdrag over otte år og en variabel rente på p.t. 1,95 procent.

Stil og farve

Mulighederne fo rat sætte farver på kabinen er legio. og man kan ændre farverne gennem bilens levetid.
Mulighederne fo rat sætte farver på kabinen er legio. og man kan ændre farverne gennem bilens levetid.
Modellerne x-cite (fra 147.500 kr.) og x-clusiv (fra 141.000 kr.) handler især om stil og farver, og de kan i sandhed komme til at fremstå meget anderledes end de andre Aygo’er, når de udbygges med ekstra farve- og pyntepakker – såvel ude som inde.

Endelig er der x-wave, som er den åbne udgave. Den fås kun proppet med udstyr og koster dermed godt 160.000 kr. i billigste udgave og 189.000 kr. for den dyreste. Dermed bliver den meget dyrere end de åbne franske versioner.

Aygo er ene om blandt tre trillingerne at tilbyde indbygget navigation. Prisen er 4.200 kr. eller 49 kr. om måneden, som Toyota lokkende skriver i prislisten. Aygo er også ene om at have tre års garanti (op til 100.000 km).