Den nye udgave af Toyota Aygo, der lanceres nu, får en kraftig x-faktor. Ikke alene har den nye mikrobil et markant x som tydeligt designkendetegn på fronten, bilen fås også i seks udstyrsvarianter, der alle begynder med ”x”.

Ingen lav lokkepris
Til gengæld er der ikke nogen superlav lokkepris på bilen, der i sin nye generation koster fra 93.500 kr. for billigste tredørs og 98.000 for billigste femdørs. Det er 10.000 kr. mere end sine søskende Citroën C1 og Peugeot 108, der begge fås fra 84.000 kr.

Seks udstyrsniveauer, én motor
De seks udstyrsniveauer hos Toyota hedder x, x-play, x-press, x-cite, x-clusiv og x-wave.
Alle udgaver har Toyotas egen trecylindrede 1.0 med 69 hk. Selvskiftende, manuelt gear fås til enkelte varianter for omkring 20.000 kr. ekstra.

Veludstyret "danskermodel" til 119.000 kr.
Men Toyota gør denne variant uinteressant ved at tilbyde en særlig dansk model, x-press, til blot 2.000 kr. ekstra (118.000 kr. for femdørs). Her medfølger den fine syv tommer trykskærm og 15 tommer alufælge, og Toyota forventer, at denne variant vil udgøre over halvdelen af salget.
Toyota vil satse meget på at sælge Aygo på en månedlig ydelse gennem sit eget finansieringsselskab, og på den måde vil denne x-press koste 1.150 kr. månedligt. Det er baseret på 20 procent i udbetaling, afdrag over otte år og en variabel rente på p.t. 1,95 procent.
Stil og farve

Endelig er der x-wave, som er den åbne udgave. Den fås kun proppet med udstyr og koster dermed godt 160.000 kr. i billigste udgave og 189.000 kr. for den dyreste. Dermed bliver den meget dyrere end de åbne franske versioner.
Aygo er ene om blandt tre trillingerne at tilbyde indbygget navigation. Prisen er 4.200 kr. eller 49 kr. om måneden, som Toyota lokkende skriver i prislisten. Aygo er også ene om at have tre års garanti (op til 100.000 km).