Helsingørmotorvej sættes på stress-test

To vejarbejder på én gang på den inderste del af Helsingørmotorvejen kan gøre morgenmyldretiden ind mod København værre. Men der er gjort meget for at afværge kaos.

Arbejdet med den nye bro over Helsingørmotorvejen er gået i gang til venstre i billedet.
Trafik

Afslutningen af Helsingørmotorvejen ind mod Københavns centrum er en af hovedstadens slemme flaskehalse, så det gavner ikke ligefrem, når to vejarbejder vil fjerne det ene ud af tre spor i omkring et år.

Det er arbejdet med denne frakørsel, som krydser Helsingørmotorvejen på en "flyover", der betyder vejarbejde på det kritiske sted i et helt år.
Det er arbejdet med denne frakørsel, som krydser Helsingørmotorvejen på en "flyover", der betyder vejarbejde på det kritiske sted i et helt år.
Det er den kommende tilslutning af Nordhavnsvej til Helsingørmotorvejen, der gør det nødvendigt at spærre en af vognbanerne. En bro skal bygges hen over motorvejen.

Koordineres med andet vejarbejde

Det store indgreb har samtidig fået Vejdirektoratet til at fremskynde et reparationsarbejde af de høje vægge langs motorvejen lidt længere mod nord, så det kan udføres samtidig med det andet arbejde. De to vejarbejder ligger så tæt, at bilisterne vil opleve dem som ét.

Værst kan det muligvis blive denne weekend (20.-22. juni), hvor to spor fra fredag aften bliver spærret indadgående mellem frakørsel 3 og frakørsel 2.
Arbejdet med brobyggeriet længere mod centrum begynder en uge senere, 30. juni.

Efter den første uges problemer – hvor det stadig ikke er sommerferie og bilisterne ikke har vænnet sig til de nye forhold, forventer eksperterne i Vejdirektoratet og Københavns Kommune, at trafikken ikke vil være værre end ellers. Med forbehold for den ukendte faktor, der hedder trafikanternes ændrede kørselsmønster.

For at forebygge kaos andre steder, er arbejdet i den anden ende af Nordhavnsvej fremskyndet, så lokalvejen Strandvejen/Østerbrogade atter er firesporet. Denne rute benyttes som alternativ rute af nogle bilister.

Lokalvej lukkes for at hjælpe motorvejen

Også i nordgående retning vil der være et spor spærret ved Helsingørmotorvejens begyndelse. Det er den nedgravede Nordhavnsvej, der skal sluttes til motorvejen.
Også i nordgående retning vil der være et spor spærret ved Helsingørmotorvejens begyndelse. Det er den nedgravede Nordhavnsvej, der skal sluttes til motorvejen.
Selv om der kun vil være to spor ind mod København, vil et lille kunstgreb formentlig sørge for, at trafikken kan glide lige så godt som ellers. Den parallelle lokalvej Lyngbyvejen bliver nemlig lukket for bilkørsel, og dermed kan et lyssignal lige ved motorvejens afslutning slukkes, og dermed kan der samlet ledes det samme antal biler ind mod Hans Knudsens Plads.

Derimod vil reduktionen fra tre til to spor betyde, at de ophobede biler vil holde i en længere kø bagud. Så det vil se værre ud, men det burde ikke tage længere tid at komme gennem flaskehalsen.

I gang til sommeren 2015

Den yderste del af vejarbejdet ved frakørsel 3 vil være overstået, når sommerferien slutter, mens det andet med brobyggeri ved motorvejens slutning, vil stå på frem til sommeren 2015.

Udadgående vil motorvejen på den første strækning være reduceret fra tre til to spor i ca. tre måneder.