København får elbusser med lynladning

En ny type elbus skal afprøves i København. Det særlige ved bussen er, at den kan ekspreslades, mens den holder ved stoppesteder.

Bilist

En heftig dosis strøm, mens passagererne står af og på. Det er måden, en ny type elbus skal få sin energi på.

Som forsøg vil Københavns Kommune sammen med Dong Energy, Frederiksberg Kommune og busselskabet Movia at teste en ny type elbusser, der har meget mindre batteri end ellers, men som til gengæld lades adskillige steder ude på ruten. Trafikstyrelsen støtter projektet med 6,6 mio. kr.

Lynlades ved syv stoppesteder

Opladningen kan f.eks. ske som på denne kinesiske elbus. Ved stoppestederne kører en pantograf (strømaftager) op, og henter på kort tid en stor mængde energi til batteriet.
Opladningen kan f.eks. ske som på denne kinesiske elbus. Ved stoppestederne kører en pantograf (strømaftager) op, og henter på kort tid en stor mængde energi til batteriet.
Elbussernes batterier bliver lynopladet på ruten på opladningsstationer ved op til syv stoppesteder langs ruten og ved endestationerne. Fordelen er, at busserne dermed kan have mindre og billigere batterier i forhold til elbusser, som bliver ladet op om natten til en hel dags kørsel.

Opladningen kan enten ske ved induktion, hvor der ligger nogle spoler i vejen, eller fra luftledninger, der hænger over stoppestedet. I sidstnævnte tilfælde skal bussen have en strømaftager som eltog.

Hvilken type teknik, der skal bruges, afklares i en forundersøgelse.

I den kinesiske storby Shanghai har der i flere år kørt busser med lynladning via luftledninger (billedet herover).

Først om to år

Da den type busser er meget sjældne, og der kun findes få producenter, kan der gå op til to år, før busserne sættes i drift i København.

I forvejen kører to elbusser som forsøg i København. Disse busser har så stort batteri, at de lades om natten til en hel dags kørsel.

LÆS OGSÅ: Elbusser klarer 300 km på strøm

Trafikstyrelsen har en forventning om, at elbusser med ruteopladning er billigere i drift – når infrastrukturen er etableret – end konventionelle dieselbusser, fordi brændstofprisen og vedligeholdelsesudgifterne forventes at være lavere.