Nyt tilslutningsanlæg kommer sjældent, men for nylig er der både åbnet et helt nyt ved Vejle og Slagelse, og senere i år kommer der en helt ny ved Middelfart.
Og nu kommer en hel bølge af nye, efter at en ny trafikaftale giver Vejdirektoratet en pulje, som kan bruges til at betale halvdelen af de nye anlæg. Kommunerne, som ønsker de nye tilslutningsanlæg, betaler den anden halvdel.
To helt nye
Der kommer to helt nye, komplette tilslutningsanlæg:
* E45 Sønderjyske Motorvej - nyt tilslutningsanlæg ved Horsens (Ødisvej) mellem <56> og <57>.
* E45 Østjyske Motorvej - nyt tilslutningsanlæg ved Vonsild/Kolding mellem <65> og <66>.
Her her skal de vende begge veje
Og her bliver de eksisterende ”halve” tilslutningsanlæg, der kun vender i den ene retning på motorvejen, udvidet til et helt anlæg, hvor man kan køre på og af motorvejen i begge retninger:
* E45 Østjyske Motorvej - sydvendte ramper ved <53>, Skanderborg S
* E20 Vestmotorvejen - østvendte ramper ved <33>, Vemmedrup
* E20 Vestmotorvejen - østvendte ramper ved <41>, Tjæreby/Vemmelev
* Rute 21 Holbækmotorvejen - vestvendte ramper ved <6>, Høje Taastrup C
Desuden gives der tilskud til kryds/rundkørsler ved tre andre motorvejsfrakørsler.
I alt bruges 150 mio. statskroner på ni projekter. Endnu flere kommuner havde søgt om at få bedre adgang til motorvejene.