Fords mellemstore SUV Kuga får en storebror, idet Ford har besluttet at Edge-modellen fra næste generation også skal sælges i Europa. Den første Edge stammer fra 2007.
Men Ford giver sig god tid, for selv om bilen nu er fremvist, bliver det først i slutningen af 2015, at den når frem til Danmark.Designet er iøjnefaldende og ikke meget afvigende fra den konceptbil, Ford viste i december 2013.
Én dieselmotor, to ydelser
Motorprogrammet ligger fast: Edge bliver tilgængelig med to varianter af Fords 2.0-Duratorq dieselmotor. Den ene har 180 hk, 400 Nm og sekstrins manuel gearkasse. Med et CO2-tal på 149 g/km kører den officielt omkring 18 km pr. liter.
Den anden har 210 hk, 450 Nm og sekstrins automatgear. Den er sat til at udlede 159 gram CO2 pr. km, svarende til knap 17 km/l.
Benzinmotor tilbydes ikke i Europa. Amerikanere og købere i andre verdensdele tilbydes i stedet for diesel en 2,7 liters V6 benzinmotor.
Aktiv støjreduktion
Ford nævner nogle af de avancerede funktioner, som Edga tilbydes med. ”Adaptive Steering” er en teknik, som tilpasser styringen efter de faktiske kørselsforhold og førerens kørestil.Desuden er det muligt at få adaptiv støjreduktion, der skulle give en meget stille kabine.
Kan se om hjørner
Endelig lancerer Ford frontkamera med splitfunktion, som giver udsyn til begge sider set fra fronten. Dermed vil det være nemmere at orientere sig rundt om hjørner eller f.eks. på vej ud af en indkørsel med hække eller mure helt ud til vejen.
Toyota introducerede den samme teknik med Verso i 2009, men systemet forsvandt lige så stille igen.
Ford siger ikke, hvor stor Edge er, men det bliver næppe meget anderledes end forgængerens 4,70 meter. Dermed befinder den sig i klasse med VW Touareg, mens Kuga er en konkurrent til VW Tiguan. Men i modsætning til mange andre SUV-modeller i 4,70-4,80 meter-klassen får Edge kun to sæderækker.