Fejlbyggede færger får den helt store tur

Scandlines går nu i gang med en omfattende ombygning af de nye færger til Gedser-Rostock-ruten. Bl.a. skal to dæk skæres af. Arbejdet vil vare over et år, så færgeren bliver ikke klar til sommerferien 2015.

Det ene af de nu navnløse Gedser-Rostock-færger på plads på Fayard-værftet.
Trafik

De bliver heller ikke i sommerferien 2015, at de rejsende mellem Gedser og Rostock får glæde af Scandlines nye bilfærger.

Det ligger fast, efter at den omfattende ombygning af de to fejlkonstruerede færger er gået i gang på Fayard-værftet på Fyn.

Scandlines kan kun sige, at færgerne bliver klar i 2015, men ikke før højsæsonen, som rederiet og givetvis nogle rejsende havde håbet på.

Tysk værft byggede alt for tungt

Den ene af de to store bilfærger ligger nu ved kaj på Fayard-værftet, det tidligere Lindøværft. Ombygningen vil vare godt et år.
Den ene af de to store bilfærger ligger nu ved kaj på Fayard-værftet, det tidligere Lindøværft. Ombygningen vil vare godt et år.
Efter et tumultagtigt forløb med voldsom fejlkonstruktion og konkurs på det oprindelige, tyske værft, har Scandlines nu fået fragtet de to store færger til det tidligere Lindøværft.

Her går en gennemgribende ombygning nu i gang, så færgerne bliver så lette, at de kan bruges med fuld last i det lavvandede område ved Gedser Havn.

To øverste dæk fjernes

Det er en meget gennemgribende og kompleks ombygning, der nu går i gang, så vægten kan reduceres flere hundrede ton. Listen omfatter blandt andet disse opgaver:

• De øverste dæk (dæk 8 og 9) fjernes helt sammen med skorstenen
• Størstedelen af dæk 7 inkl. broen fjernes – dæk 7 forkortes med 10-15 meter
• Nyt og mindre dæk 8 med skorsten og bro i aluminium bygges op
• Ny helikopterlandingsplads, master etc. med alt nødvendigt udstyr monteres
• Hoveddieselgeneratoren fjernes. I stedet installeres hybridsystem og røgrensningsanlæg.
• Nyt interiør og tekniske installationer monteres på dæk 7 og 8, så vidt muligt i letvægtsmaterialer
• Nyt varme-, ventilations- og airconditionanlæg installere, og hele kabelføringen udskiftes.

Dobbelt så mange biler

De to nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim. De to nye færger får samme bilkapacitet som oprindelig planlagt, mens passagerantallet skæres noget ned.

De nye færger er dog alligevel markant større end de nuværende. 1.300 passagerer og 480 biler kan der være på de nye mod 977 passagerer og 210 biler på de gamle.

SE OGSÅ: Østersøens kæmper genopstår på Gedser-Rostock