Leasing skal give Zoe gnisten

En samlet pris på 2.800 kr. om måneden gør det forholdsvis billigt og ret gennemskueligt, hvad det koster at køre elbil. En treårig leasing til private er Renaults forsøg på at få gang i sin lille elbil Zoe.

Nyt om biler

50 biler om måneden var Renaults forsigtige minimumsskøn, da elbilen Zoe blev lanceret for over et år siden. I første halvdel af 2014 er det kun blevet til godt 50, så nu kommer Renault med et tilbud om leasing for at få lidt mere fut i den kompakte elbil.

2.800 kr. lyder tilbuddet på i månedlig leasingydelse for en Life-udgave, og det er en ret lav pris i forhold til, hvad det ellers koster at køre i elbil.

Desuden er der to fordele: Usikkerheden ved værditab er helt elimineret, og brugeren slipper for den lidt underlige – og ikke helt billige – model med at leje batteriet, efter at bilen er købt.

Førstegangsydelse 10.000 kr.

Førstegangsydelsen er sat til blot 10.000 kr., og den dækker opsætning af en hjemmelader og det såkaldte mormorkabel, som gør det muligt at lade bilen (langsomt) alle vegne. Disse to ting har en værdi af ca. 15.000 kr., men følger dog for tiden også med i handlen, når man køber en Zoe.

I prisen indgår 15.000 km årligt. Kan man nøjes med 10.000 km, er den månedlige ydelse 2.500 kr. Vil man have den bedre udstyrede Intense-version, er prisen i begge tilfælde 200 kr. højere. Zen-varianten er allerede udgået.

Tre års leasing

Leasingydelsen dækker selve bilens pris, men ikke dæk, forsikring og ejerafgift. Det er med i prisen, når man lejer en Nissan Leaf hos Avis, men her er den statsstøttede pris også 3.500 kr. om måneden.

Strøm kommer i begge tilfælde oveni. Ved ophør af leasingen kan der som i alle andre tilfælde med leasing komme ekstraudgifter, hvis bilen har ridser mm.

SE OGSÅ: 400 elbiler på én gang

Leasingperioden er på tre år og kan ikke forlænges. Derimod kan den efter 11 måneder opsiges med en måneds varsel.