XC90 er et svensk eventyr

Volvo satser 75 mia. svenske kroner på ny XC90, der skal kæmpe med de store tyske bilmærker om kunderne i luksussegmentet. Midlet er svenske værdier og lækre detaljer. Motor var med til verdenspremieren.

Volvo XC90.
Nyt om biler

Volvo XC90 kommer nu i en helt ny generation, som er udviklet af Volvo selv. Den sprænger rammerne for, hvor luksuriøs en Volvo hidtil har kunnet være. Foto: Volvo
Volvo XC90 kommer nu i en helt ny generation, som er udviklet af Volvo selv. Den sprænger rammerne for, hvor luksuriøs en Volvo hidtil har kunnet være. Foto: Volvo
Den nye generation af Volvo XC90 er første bil, som Volvo helt selv har konstrueret og bygget efter bruddet med Ford.

Den sætter et hav af Volvo-rekorder som dyreste, største, sikreste, lækreste og mest avancerede, og så kommer den også i en elektrificeret version, der er den mest miljøvenlige bil med syv sæder.

Målet er, at Volvo for alvor vil bide skeer med de store modeller fra BMW, Mercedes-Benz og Audi, og det gør unægtelig bilen til en dyr fornøjelse.

I Danmark sender vores afgifter startprisen op på en million kroner, og en særlig lanceringsversion ’med det hele’ løber op i 1.8 mio. kr., men så er den også allerede fra starten noget af et samlerobjekt, idet den kun produceres i 1927 styk – 1927 fordi det var året, hvor Volvo lancerede sin første bilmodel.

Fronten adskiller sig fra tidligere Volvo modeller og angiver designretningen for kommende Volvo-modeller. De nye LED-forlygter bliver lette at kende i trafikken. I dagslys ligner kørelyslygterne en hammer  Thors Hammer.
Fronten adskiller sig fra tidligere Volvo modeller og angiver designretningen for kommende Volvo-modeller. De nye LED-forlygter bliver lette at kende i trafikken. I dagslys ligner kørelyslygterne en hammer Thors Hammer.

Made by Sweden

Efter bruddet med Ford, ser det ud til at Volvo har fundet vej til sine svenske rødder med denne nye model. Design, materialevalg, sikkerhedsudstyr og miljøvenlighed er i fokus ved alle områder af bilen, og man benytter flittigt den svenske industrihistorie som udgangspunkt.

For eksempel er gearstangen udformet i glas af det svenske glasværk Orrefors. Bilen skal bygges på Volvos store fabrik i Göteborg, der netop er udviddet betragteligt for at kunne klare den forventede produktion på 80.000 biler om året.

En tredjedel skal sælges i USA, en stor del i Kina og resten i Europa og de øvrige markeder. Danmark bliver ikke noget stort marked for denne bil, men den danske Volvo-importør venter alligevel stor interesse for den nye XC90.

Fire cylindre eller eldrift

Instrumentbordet er præget af den store skærm i midten, der helt har erstattet de mange knapper i midterkonsollen.
Instrumentbordet er præget af den store skærm i midten, der helt har erstattet de mange knapper i midterkonsollen.

Selvom Volvo XC90 ligner en stor og stærk firehjulstrækker eller SUV, ventes versionen med en toliters dieselmotor og forhjulstræk at blive den mest populære udgave. Den kører op til 20 km literen.

Har man alligevel bekymring om brændstofforbruget, kan man bestille bilen i en særlig plug-in version. Det er en opladningshybrid, der kan lades op via en ladestander, og hvor man kan køre de første 40 km på strøm via en elmotor, der trækker baghjulene.

Når der ikke er mere strøm tager en benzinmotor over ved forhjulene. Skal det gå rigtig vildt for sig, kan man endda køre med begge motorer samtidig og dermed have firehjulstræk. Volvo kalder den udgave for Twin Engine. I den version er CO2-udslippet angivet til mindre end 60 gram, eller ca. det halve af en moderne minibil.

Instrumenthuset indeholder ingen analoge visere, men består i stedet af en stor skærm, der kan vis et hav af informationer efter førerens valg.
Instrumenthuset indeholder ingen analoge visere, men består i stedet af en stor skærm, der kan vis et hav af informationer efter førerens valg.
Denne version er i første omgang beregnet til USA og Kina, mens Europa først får en diesel plugin.

Dansk udviklet info-system

Volvo XC90 er flagskibet og første model i et kommende modelprogram, der er bygget på en helt ny platform og med et helt nyt styresystem.

Der er næsten ingen rigtige knapper på bilens instrumentbord. I stedet styres alle funktioner via en stor pegefølsom skærm midt på instrumentbordet.

Herfra kan man styre varmeanlægget, navigationsanlægget, musikanlægget og man kan betjene en række apps, som hentes ned til bilen som var det en smartphone. Det kan f.eks. være en vejrudsigt app, men også kommunikationen via sms og mail kan styres herfra lidt afhængig af, hvilken telefon man har.

Bowers & Wilkins har designet lydanlægget til topudgaven. Her sørger 19 højttalere for en lydoplevelse der efter sigende matcher det man kan opleve i Göteborgs koncertsal.
Bowers & Wilkins har designet lydanlægget til topudgaven. Her sørger 19 højttalere for en lydoplevelse der efter sigende matcher det man kan opleve i Göteborgs koncertsal.
Styresystemet i den store skærm er udviklet af Volvos ingeniører i en særlig dansk afdeling, der holder til i København.

Plads til syv personer

Volvo XC90 fås med fem eller syv sæder, og der er fantastisk god plads ved de to forreste rækker, men noget overraskende er også pladsen ved tredje sæderække blevet brugbar. To voksne op til 170 cm får ifølge Volvo fin plads her.

Alle udgaver har automatgear som standard, og i instrumenthuset er de analoge instrumenter erstattet af en farveskærm, der kommer i to størrelser alt afhængig af, om man ønsker at kunne få vist hele navigationskortet i instrumenthuset eller om man kan nøjes med blot at få pilevisningerne, når man skal dreje. Den store iPad-lignende skærm i midten er standard i alle versioner.

Sikkerhed overalt

Der er plads til syv personer, og på tredje sædderække finder to voksne på op til 170 cm plads. En udgave med fem sæder dukker også op.
Der er plads til syv personer, og på tredje sædderække finder to voksne på op til 170 cm plads. En udgave med fem sæder dukker også op.
Volvo XC90 bliver Volvos mest sikre bil, og den vil kunne fås med udstyr, der hidtil ikke har været på programmet hos Volvo.

Nyhederne omfatter bl.a. en fartpilot, der sammen med automatisk styring vil fastholde bilen på vejen op til 50 km/t., uden at føreren behøver at gøre andet, end at have en hånd på rattet, som loven stadig foreskriver.

Der er helt nye avancerede LED-forlygter med en aktiv lyskegle, som ikke blænder modkørende, selv om man har det lange lys på, der er automatisk nødbremse, som får bilen til at bremse for biler, fodgængere og cykler både dag og nat.

Gearstangen kan leveres i en særlig variant, hvor glasfabrikken Orrefors har stået for udformningen. Meget anderledes og meget skandinavisk.
Gearstangen kan leveres i en særlig variant, hvor glasfabrikken Orrefors har stået for udformningen. Meget anderledes og meget skandinavisk.
Desuden er der registrering af bagfrakommende biler, som er i risiko for at støde ind i bilen. I så fald blinker alle lys bagtil, og selerne strammes. Derudover er sæderne konstrueret med henblik på at mindske rygbelastningen samt piskesmældsskaderne ved kollisioner.

Masser af udstyr

Volvo XC90 vil kunne leveres med masser af ekstraudstyr, der vil være med til at løfte den samlede oplevelse af bilen.

Fra listen kan vi særligt nævne: lydanlæg fra Bowers & Wilkins med 19 højttalere og en effekt på 1.400 Watt, glastag i hele tagets længde, headup display, kamera der viser bilens omgivelser hele vejen rundt, massagesæder, træpaneler med træ fra svenske skove, læder fra nordiske køer og ikke mindst muligheden for at sammensætte bilens interiør i farver, materialer og udtryk, som er inspireret af svenske og nordiske stilarter. Hjulene kan leveres i størrelser op til 22 tommer.

En særlig opladningshybrid med en elmotor, der trækker på baghjulene bliver den mest miljøvenlige variant indtil en diesel plugin kommer senere.
En særlig opladningshybrid med en elmotor, der trækker på baghjulene bliver den mest miljøvenlige variant indtil en diesel plugin kommer senere.
Volvo XC90 kan bestilles nu, men de første biler leveres først omkring uge syv næste år. Om få uger åbner Volvo for salget af de 1.927 særlige lanceringsmodeller. De kan kun købes på internettet efter ’først til mølle princippet’.

Modelprogram
Model                hk   Nm km/l
T5 2WD            254  350  -
T6 AWD            320 400  13,0
T8 Twin Engine 400 -  -
D4 2WD            190  400  20,0 (ca.)
D5 AWD            225 470  17,2