København dropper p-billetten

En fuldstændig digitalisering af parkeringsbetaling skal gøre det lettere at parkere på gaderne i Københavns Kommune og gøre det lettere at gennemføre kontrol.

Foto: FDM
Bilist

Det er snart slut med at trække en papirbillet i en p-automat på gaden i København.

I Amsterdam har man i et stykke tid haft ren digital parkering, hvor bilisterne indtaster bilens registreringsnummer i p-automaten. Men der er ikke mange automater tilbage, for langt det meste foregår via apps. Foto: Torben Arent
I Amsterdam har man i et stykke tid haft ren digital parkering, hvor bilisterne indtaster bilens registreringsnummer i p-automaten. Men der er ikke mange automater tilbage, for langt det meste foregår via apps. Foto: Torben Arent
I løbet af nogle måneder indfaser hovedstadskommunen et helt nyt, digitalt parkeringssystem, som potentielt gør det lettere for både bilister og kommunen. Risikoen for at en p-billet falder på gulvet fordufter, men omvendt bliver risikoen for at få en ”parkeringsbøde”, hvis man ikke har betalt, formentlig større, da kontrollen gøres mere effektiv.

Betal via app

Den langsigtede løsning er, at bilisten skal betale via en smartphone-app eller en indbygget funktion i bilen. Og det er da også muligt allerede nu, hvis man bruger en app fra firmaerne Easy Park eller Park Man.

Det koster et mindre beløb, men er nemt, fordi bilens registreringsnummer allerede er lagt ind, man skal ikke lede efter en parkomat, og man betaler kun for præcis den parkerede tid.

En mere manuel betaling vil eksistere længe endnu. Vil man stadig betale via en parkomat, foregå det ved at indtaste bilens eller motorcyklens registreringsnummer på automaten. Der kommer ingen billet – p-vagterne ved, at den pågældende bil har betalt.

Skrabebilletter i tilvænningsfase

For at lette overgangen til de digitale tider tilbyder kommunen i mindst et år skrabebilletter. De findes i dag, men benyttes i begrænset omfang. Man kan bestille skrabebilletterne på nettet og hente dem i Borgerservice Indre By eller få dem tilsendt. Når man skraber sin billet, vælger man en fast tid for parkeringen, og billetten skal på ”gammeldags” vis lægges i forruden.

Kontrollen kommer i fremtiden til at ske med biler som denne prototype, der har et antal kameraer på taget og lynhurtigt kan tjekke alle biler, den passerer.  Foto: Torben Arent
Kontrollen kommer i fremtiden til at ske med biler som denne prototype, der har et antal kameraer på taget og lynhurtigt kan tjekke alle biler, den passerer. Foto: Torben Arent
Motor har tidligere fået oplyst, at antallet af parkomater bliver halveret fra ca. 1.600 i dag til 800, men det bekræftes ikke af pressemeddelelsen fra Københavns Kommune.

Brugen af beboer- og erhvervslicenser samt periodekort bliver væsentlig lettere. De bestilles via nettet og eksisterer kun i digital form. Det er slut med at klistre en papirlicens i bilen, da licenserne tjekkes elektronisk.

Automatiseret kontrol

Kontrollen bliver et helt nyt kapitel. Den vil i væsentlighed foregå ved, at biler med kameraer på taget kører gennem gaderne og tjekker alle nummerplader. Biler, der ikke har betalt, popper op på en skærm. Dernæst orienteres den nærmeste p-vagt, som går hen til bilen og foretager manuel kontrol i mindst fire minutter.

Firmaet Easy Park tilbyder allerede i dag en velfungerende app, som gør det nemt at betale. F.eks. ved den, i hvilken zone, man er. Der er et gebyr, men til gengæld betaler man kun for den eksakte tid. Og får advarsel, hvis man har betalt for lidt forud.  PR-foto
Firmaet Easy Park tilbyder allerede i dag en velfungerende app, som gør det nemt at betale. F.eks. ved den, i hvilken zone, man er. Der er et gebyr, men til gengæld betaler man kun for den eksakte tid. Og får advarsel, hvis man har betalt for lidt forud. PR-foto
I Amsterdam, hvor man har haft systemet i et stykke tid, er man gået videre i den automatiske kontrol. Her kører to ”fotobiler” ad samme rute med nogle minutters mellemrum. Er der hverken betalt ved første elle anden tjek, kommer bøden med post eller email.

Data gemmes ikke

Selv om teknikken baner vejen for andre typer kontrol, f.eks. om bilen er stjålet, vil det ikke ske her, forsikrer Københavns Kommune. Der bliver alene kontrolleret for betaling.

Der er ingen anden data, der kædes sammen med registreringsnummeret. Når parkeringstiden er udløbet, slettes al identificerbar data, og der indhentes ikke oplysninger fra andre systemer.