90 km/t. uden om Randers

3. september fik trafikken ved Randers et stort løft, da en ny motortrafikvej på rute 16/21 syd om byen blev indviet. Vejen er en 2+1-vej, som giver Djursland direkte adgang til motorvejsnettet.

Magnus Heunicke klippede snoren 3. september 2014.
Trafik

To modulvogntog indviede symbolsk den nye motortrafikvej.  Fotos: Torben Arent
To modulvogntog indviede symbolsk den nye motortrafikvej. Fotos: Torben Arent
Det var hverken veteranbiler eller motorcykler, der ellers som så ofte før blev første køretøjer til at indvie en ny vej.

Da transportminister Magnus Heunicke havde klippet den rød-hvide snor for motortrafikvejen syd om Randers, klemte to 25 meter lange modulvogntog sig gennem folkemængden og blev officielt de første til at køre på den 5,2 km lange motortrafikvej.

Får megen tung trafik

Det var ikke helt uden symbolværdi, for den nye omfartsvej får bl.a. betydning for den tunge trafik til og fra Grenaa Havn.

Motortrafikvjen er 5,2 km lang og fortsætter mod øst over i en eksisterende motortrafikvej. Den nye vej har i alt tre spor, skiftevis to spor i den ene og den anden retning.
Motortrafikvjen er 5,2 km lang og fortsætter mod øst over i en eksisterende motortrafikvej. Den nye vej har i alt tre spor, skiftevis to spor i den ene og den anden retning.

Motortrafikvejen med rutenummer 15 og 21 forbinder motorvej E45 med Djursland og fjerner dermed den gennemkørende trafik på Grenåvej i den sydlige del af Randers.

Mellem 7.000 og 8.000 køretøjer ventes dagligt at få glæde af den nye vej efter en vis tilvænningsperiode.

Færdig før tid og under budget

- Det er en kæmpe fornøjelse at se det her blive færdigt før tid og under pris, sagde Magnus Heunicke bl.a., inden han klippede snoren.

Den én meter brede midterrabat er forberedt til at kunne få midterautoværn. Indtil videre udgør nye, sorte rumlestriber sikkerheden.
Den én meter brede midterrabat er forberedt til at kunne få midterautoværn. Indtil videre udgør nye, sorte rumlestriber sikkerheden.
Den socialdemokratiske transportminister tilføjede en bemærkning, som klart fortalte, at han personligt har det rigtig godt med nye veje:

- Her får vi masser af trafikvækst for pengene.

Vejen har haft et budget på ca. 400 mio. kr., men er endt med at blive billigere. ”Overskuddet” ryger ind i infrastrukturfonden, som bruges til at finansiere nye veje og jernbaner.

2+1-vej

Motortrafikvejen er en 2+1-vej. dvs. med to spor i den ene retning og et i den anden. Tilladt hastighed er 90 km i timen.

Den gamle rute 16/21 forbi det sydlige Randers aflastes nu for den gennemkørende trafik.
Den gamle rute 16/21 forbi det sydlige Randers aflastes nu for den gennemkørende trafik.
Der er blevet plads til en én meter bred midterrabat med rumlestriber. Rabatten er så bred, at der kan opsættes midterautoværn, men om det sker, afhænger dels af et forsøg mellem Holbæk og Vig, dels om politikerne bevilger penge til sikkerhedsudstyret.

Den nye vej er i trafikplaner hidtil blevet omtalt som ”det nordlige hængsel”, fordi det er den nordlige forbindelse mellem motorvej E45 og Grenaa/Ebeltoft. Men ved indvielsen måtte Randers’ borgmester Claus Omann da også øve sig i at sige vejens nye navn: Ringvej Syd.

Ønske om bro over Randers Fjord

Samtidig kom han – som borgmestre ofte gør ved den slags lejligheder – med store ønsker om nye, statslige veje i området.

Motortrafikvejen indgår i rute 16 og 21 mellem Randers og henholdsvis Grenaa og Ebeltoft. I den østlige ende er vejen koblet direkte på motorvej E45.
Motortrafikvejen indgår i rute 16 og 21 mellem Randers og henholdsvis Grenaa og Ebeltoft. I den østlige ende er vejen koblet direkte på motorvej E45.
- Lad os få bygget den bro. Vi har et kæmpe ønske om en ringvej, der kan give sammenhængskraft i området, sagde Claus Omann.

Han hentydede til et projekt, som går ud på at anlægge en ydre ringvej, der skal gå fra den østlige ende af den nye vej, tværs over Randers Fjord og til Hadssundvej nord for byen.

Ud over denne vejforbindelse har Randers Kommune selv planer om yderligere to broer over fjorden tættere på centrum. Borgmesteren henviste til, at den nuværende Århusvej er Danmarks fjerde mest trafikerede vej uden for motorvejsnettet.