Når det gælder designet, er proportionerne helt genkendelige, men man er ikke i tvivl om, at bilen er helt ny. De designmæssige ændringer er overraskende store i forhold til tidligere fornyelser. Særligt er front og hæk markant fornyet.
Skyactiv-letvægtsteknik
Som ventet er den nye MX-5 konstrueret ved hjælp af Mazdas Skyactiv-teknologier, blandet andet en specieltilpassede benzinmotorer og den første baghjulstrukne udgave af Skyactiv-undervognen.Hvad motorerne yder, og hvad det betyder for præstationerne, fortæller Mazda ikke noget om.
100 kg lettere
Vægten på den ellers lette bil er reduceret 100 kg i forhold til forgængeren og er på niveau med første generation MX-5, som ikke havde nutidens komfort- og sikkerhedsudstyr.
Samtidig er tyngdepunktet sænket, så det er det laveste nogensinde for en MX-5.
"Kommer i 2015"
Om introduktionen i Europa nøjes Mazda med at sige, at det bliver ”i 2015.” Tidligere har Mazda dog indikeret, at det ville ske til foråret eller midt på året.