Mazdas roadster er frisk på ny

Mazda MX-5 er klar i fjerde generation siden lanceringen i 1989. Den nye model har tabt sig 100 kg.

Mazda MX-5 i fjerde generation.
Nyt om biler

Grundformen er omtrent som på forgængerne, men forandringerne i detaljen er alligevel ganske stor, f.eks. de nye, "sammenknebne" forlygter. Fotos: Mazda
Grundformen er omtrent som på forgængerne, men forandringerne i detaljen er alligevel ganske stor, f.eks. de nye, "sammenknebne" forlygter. Fotos: Mazda
Alt er ved det gamle, når det gælder den nye Mazda MX-5. Sådan da. Fjerde udgave af den moderne, klassiske roadster har præcis samme opbygning som hidtil, nemlig en let, topersoners åben bil med front-center-motor og baghjulstræk.

Når det gælder designet, er proportionerne helt genkendelige, men man er ikke i tvivl om, at bilen er helt ny. De designmæssige ændringer er overraskende store i forhold til tidligere fornyelser. Særligt er front og hæk markant fornyet.

Skyactiv-letvægtsteknik

Bagfra er roadsteren næsten ikke til at kende i den nye version.
Bagfra er roadsteren næsten ikke til at kende i den nye version.
Som ventet er den nye MX-5 konstrueret ved hjælp af Mazdas Skyactiv-teknologier, blandet andet en specieltilpassede benzinmotorer og den første baghjulstrukne udgave af Skyactiv-undervognen.

Hvad motorerne yder, og hvad det betyder for præstationerne, fortæller Mazda ikke noget om.

100 kg lettere

Vægten på den ellers lette bil er reduceret 100 kg i forhold til forgængeren og er på niveau med første generation MX-5, som ikke havde nutidens komfort- og sikkerhedsudstyr.

Den runde LED-baglygte er er frisk, måske vovelig fornyelse af Mazda MX-5. Forandringen fra den nuværende models ovale lygteparti er markant.
Den runde LED-baglygte er er frisk, måske vovelig fornyelse af Mazda MX-5. Forandringen fra den nuværende models ovale lygteparti er markant.

Samtidig er tyngdepunktet sænket, så det er det laveste nogensinde for en MX-5.

"Kommer i 2015"

Om introduktionen i Europa nøjes Mazda med at sige, at det bliver ”i 2015.” Tidligere har Mazda dog indikeret, at det ville ske til foråret eller midt på året.

 

 

 

 

Kabinen blander klassisk, tilbageholdt MX-5-stil med moderne elementer som den store skærm i midterkonsollen.
Kabinen blander klassisk, tilbageholdt MX-5-stil med moderne elementer som den store skærm i midterkonsollen.

 

 

 


 

 

 

 

Opbygningen er den klassiske, og den lave vægt, de kompakte dimensioner og en perfekt vægtfordeling er det opskriften på en bil, der er indbegrebet af uforfalsket køreglæde, siger Mazda.
Opbygningen er den klassiske, og den lave vægt, de kompakte dimensioner og en perfekt vægtfordeling er det opskriften på en bil, der er indbegrebet af uforfalsket køreglæde, siger Mazda.