København får kvik vej – til busser

Et projekt til 135 mio. kr. har skabt en sporvognslinje gennem København – bare uden sporvogne. Det skal få busser hurtigere og mere præcist gennem byen uden at forsinke bilisterne.

Den nye busgade i København.
Trafik

”Den kvikke vej” kaldes en ny ekspresrute, der skaber hurtig forbindelse mellem afslutningen af Helsingørmotorvejen og Nørreport Station.

"Den kvikke vej" lyder reklamesloganet for den nye busgade. Det har været muligt at plante flere træer med vejens nye layout.
"Den kvikke vej" lyder reklamesloganet for den nye busgade. Det har været muligt at plante flere træer med vejens nye layout.

Lyder det for godt til at være sandt? Det er det sådan set også, hvis man er bilist. for den nye, tosporede vej med egne lyssignaler langs bl.a. Nørre Allé er kun for bybusser.

19. september kunne Københavns Kommune, trafikselskabet Movia og transportministeren indvie det nye ”Plusway”, som er den første særlige busbane midt i vejen i København. Bus Rapid Transit – eller letbane på gummehjul - kalder man den type transportsystem, som findes mange steder i Europa.

Egen vej og perroner

Projektet i København er fire km langt og består på det meste af strækningen af en særlig busvej midt i vejen, og alle lyskryds er ombygget.

Stoppestederne er udformet som små stationer i lighed med letbanestationer.
Stoppestederne er udformet som små stationer i lighed med letbanestationer.

Stoppestederne er udformet som letbanestationer med perroner og et særligt signalsystems, som sørger for at busserne kan komme hurtigt frem.

Seks buslinjer skal benytte den kvikke vej, så der i dagtimerne vil være to-tre minutter mellem busserne. Desuden vil man i stor udstrækning kunne undgå, at busser kommer i klumper.

Turen har hidtil taget ca. 15 minutter for turen, og det vil fra nu af blive reduceret til 11-12 minutter. Den tidsbesparelse for busserne – og forventede flere billetindtægter – betyder, at investeringen på 135 mio. kr. kan betales tilbage på fire-fem år.

Ikke langsommere for biler

Busserne har - som en sporvognslinje -deres egne lyssignaler.
Busserne har - som en sporvognslinje -deres egne lyssignaler.

Københavns Kommune siger, at en præmis fra projektet har været, at bilisterne ikke sinkes mere end hidtil.

Nørre Allé var tidligere sekssporet, men de to var busbaner. De nuværende fire spor til biler burde derfor give samme kapacitet som hidtil. Dog kan det komme til at tage længere tid at komme fra sidevejene og ind på den gennemgående vej.

At indfaldsvejen til København er så bred, at den både har plads til fire vognbaner, en busgade og cykelstier og fortov skyldes, at det i 1960'erne blev planlagt at anlægge en motorvej her.