Lastbiler stopper med at mase personbiler

Om godt et år bliver det lovpligtigt med automatisk nødbremse på nye lastbiler, og Volvo Trucks speeder udviklingen op ved nu at gøre udstyret til standard på en stor del af typerne. Nødbremsen kan i vid udstrækning forhindre alvorlige bagendepåkørsler.

Ved op til 50 km/t. kan lastbilen helt undgå at ramme en holdende personbil.
Bilist

Det er ikke den mest almindelige ulykkestype, men den er frygtet og ofte meget blodig, når den sker: Lastbilchauffører som på grund af uopmærksomhed eller træthed overser holdende personbiler forude, f.eks. ved kø på motorveje.

Den gode nyhed er, at risikoen for at blive mast af 48 tons lastbil fra nu af vil dale hastigt.

Lovkrav om et år

Ved en demonstration på den tidligere militærlufthavn Værløse klarede den fuldt lastede Volvo-lastbil her at stoppe fuldautomatisk inden ballon-bilen blev ramt. Fotos: Torben Arent
Ved en demonstration på den tidligere militærlufthavn Værløse klarede den fuldt lastede Volvo-lastbil her at stoppe fuldautomatisk inden ballon-bilen blev ramt. Fotos: Torben Arent
Fra 1. november 2015 skal større lastbiler have automatisk nødbremse, når de indregistreres i EU, men allerede nu gør Volvo Trucks på europæisk plan sikkerhedsudstyret til standard på en stor del af modelprogrammet

Lige som det tilsvarende udstyr på personbiler er det også på lastbiler særdeles virkningsfuldt.

Og ikke alene er sikkerhedsudstyret virkningsfuldt, det ser også effektivt og dramatisk ud, når en stor lastbil bremses på den måde. Det var tydeligt, da Volvo Trucks opstillede en demonstration på lukket område med et sættevognstog, en ballon-personbil som mål og en testchauffør, der undlod at gøre noget som helst.

SE DEN korte film på Motors Facebook-side

Dramatisk effekt

Bremserne hylede, dækkene røg og førerhuset blev kastet voldsomt fremad, da sikkerhedssystemet gik i fuld aktion ét sekund før sammenstødet og fik de ca. 46 ton standset i tide. Hastigheden var op til 50 km/t., og det er grænsen for, hvad automatikken i en Volvo-lastbil kan klare. EU-kravene er væsentlig mildere.

Chaufføren skal være meget uopmærskom for ikke at reagere på en høj advarselstone og den store røde lampe midt på forruden.
Chaufføren skal være meget uopmærskom for ikke at reagere på en høj advarselstone og den store røde lampe midt på forruden.
Selv om hastigheden havde været 85 km/t., ville en betydelig del af energien være fjernet, og sammenstødet dermed være blevet markant mindre alvorligt.

Fartforskel på 50-70 km/t.

Hvis bilen foran bevæger sig, kan sammenstød undgås ved en fartforskel på op til 70 km/t. Det kræver i alle tilfælde, at vejen er tør og har almindelig friktion.

Men i praksis vil nærmest alle bagendekollisioner kunne undgås, for tre sekunder inden sammenstødet lyder der en høj alarm i førerhuset og en kraftig rød lampe ses midt på forruden. Samtidig er bremserne ”gjort klar”, så hvis chaufføren reagerer nu, er der stadig rimelig tid, ca. to sekunder, til at få lastbilen bremset helt.

Blandt andre store lastbilproducenter har både Scania og Mercedes-Benz sikkerhedsudstyret, men kun som ekstraudstyr. Hos Volvo, som har en listepris på 23.000 kr. plus moms, har hidtil kun seks procent af salget været med nødbremse.  

Ikke på alle typer lastbiler

Nødbremsen er fra nu af at finde på alle mærkets to- og treakslede trækkere.

Volvo kan ikke helt forklare, hvorfor tilbuddet kun gælder to- og tre-akslede trækkere, som udgør ca. 55-60 procent af mærkets salg ud over, at den næststørste gruppe, almindelige lastvogne, i højere grad bruges til nærdistribution og dermed ikke kører så meget på motorvej. De store fireakslede trækkere kan indtil videre ikke fås med sikkerhedsudstyret.

Toakslede trækkere har i Danmark en typisk levetid på tre-fem år, mens det for de treakslede er lidt længere.

Krav om vognbaneassistent

Samtidig med at nødbremse næste november bliver lovpligtigt, bliver der krav om vognbaneassistent, der advarer føreren, hvis han er ved at komme ud af vognbanen.