Renault hopper på hybridvognen

I et markant teknologiskifte viser Renault nu en visionær konceptbil, som er en el-benzin-opladningshybrid.

Renault EOLAB.
Nyt om biler

EOLAB er en konceptbil, og dermed har designerne haft ret frie rammer, men der er nok en kraftig antydning af den næste Mégane. Fotos: Denis Meunier, Renault
EOLAB er en konceptbil, og dermed har designerne haft ret frie rammer, men der er nok en kraftig antydning af den næste Mégane. Fotos: Denis Meunier, Renault
100 km pr. liter – plus en ukendt mængde strøm – kan en ny konceptbil fra Renault præstere.

Bilen, der skiftevis kaldes EOLAB og Super Alma, er et bemærkelsesværdigt udstillingsvindue for ny teknik og i særdeleshed motor og øvrig drivline, kaldet Z.E. hybrid.

Elbiler er ikke nok

Dermed forlader Renault for første gang den markante og fokuserede satsning på rene elbiler, som blev indledt med Fluence Z.E. fra Better Place-samarbejdet, og som allerede er forsvundet.

Og der er alvor bag Z.E. hybrid-teknologien. ”I de kommende år vil denne type hybrid komplementere Renaults række af rene elbiler,” siger Renault.

For at spare brændstof har EOLAB nogle meget specielle dæk udviklet af Michelin. Dækkene/hjulene har stor diameter, men er smalle (145 mm). Ifølge Motors oplysninger vil den næste Mégane og Scénic få den type dæk.
For at spare brændstof har EOLAB nogle meget specielle dæk udviklet af Michelin. Dækkene/hjulene har stor diameter, men er smalle (145 mm). Ifølge Motors oplysninger vil den næste Mégane og Scénic få den type dæk.

60 km på strøm

Konceptbilen kan køre ”op til” 60 kilometer på strøm alene ved hjælp af energien fra et 6,7 kWh batteri. Elmotoren yder 50 kW (68 hk), mens forbrændingsmotoren er en trecylindret benzinmotor med 75 hk.

Ud over den sparsommelige motorkombination er de 100 km pr. liter opnået ved meget lav vindmodstand og særdeles lav vægt. EOLAB vejer 400 kg mindre end en tilsvarende almindelig bil. Ikke alene er der brugt aluminium og kulfiber til konceptbilen, men også det ekstra lette og dyre magnesium.

Skabt i stort fransk projekt

Også i kabinen har EOLAB koncept-præg, men det er ikke ekstremt, og man får nok en idé om den næste Mégane.
Også i kabinen har EOLAB koncept-præg, men det er ikke ekstremt, og man får nok en idé om den næste Mégane.
EOLAB er udviklet i forbindelse med Frankrigs ”New Industrial Plan”, hvor også Peugeot og Citroën samt andre bilrelaterede virksomheder som Michelin har medvirket.

SE OGSÅ: Citroën vil køre 50 km pr. liter