Toyotas brintbil springer ud i Danmark

Næste sommer kan man helt almindeligt – næsten – købe en Toyota brintbil i Danmark. Vi bliver sammen med Tyskland og Storbritannien de eneste lande i Europa, der får tilbudt verdens første serieproducerede brintbil.

Anders Tystrup, Toyota Danmark ved den færdige udgave af FCV-brintbilen.
Nyt om biler

Danske bilister bliver inviteret til en yderst eksklusiv fremtidsfest næste sommer. Toyota har besluttet, at firmaets nye brintbil, indtil videre kaldet FCV, skal sælges eller leases ud i Danmark fra næste sommer.

Toyota FCV bliver verdens første rigtig serieproducerede brintbil, når den tilbydes japanske kunder til foråret. Bilister i Europa får muligheden til sommer, men det gælder kun Tyskland, Storbritannien – og Danmark.

Danmark har brintstationer

Toyota FCV, der er en brintbil, går snart i produktion og kan købes i Danmark til sommer.
Toyota FCV, der er en brintbil, går snart i produktion og kan købes i Danmark til sommer.

Valget af Danmark skyldes i høj grad, at infrastrukturen, det vil sige tankstationer, er på et rimeligt niveau.

For tiden findes der tre-fire brinttanke, men det er aftalt, at der ved udgangen af 2015 skal være ca. 15. Med en rækkevidde på omkring 500 km på en tankfuld kan Toyotas brintbil reelt køre over hele landet.

Den bemærkelsesværdige nyhed om Danmark som brintpionér gav Toyotas europæiske direktør op til åbningen af biludstillingen i Paris.

Hyundai sælger en SUV-brintbil i Danmark

I forvejen kan Hyundais ix35-brintbil, der håndbygges i 1.000 eksemplarer, købes i Danmark. Københavns Kommune har aftaget 15, og den danske Hyundai-importør er ved at have solgt yderligere et par håndfulde.

SE OGSÅ: København vil køre på brint

Toyota betragter brintbiler med brændselsceller som den helt afgørende teknologi til almindelige biler på lang sigt. Første generation, der kommer i 2015, bliver dog kun en nichebil, erkender den ansvarlige for Toyotas brintbiludvikling, Satoshi Ociso, over for Motor.

Gennembrud omkring 2025

Heller ikke anden generation, som vil være klar ca. 2020, bliver en folkebil. Det sker først omkring 2025, når tredje generation er klar, og hvor prisen vil være på niveau med dagens hybridbiler.

- Salget bliver meget småt foreløbig. Men nu planter vi et flag, siger Toyota Motor Europes vicedirektør, Karl Schlicht.

De tekniske specifikationer er ikke endelig offentliggjort, men det ventes at rækkevidden bliver mindst 500 km, og at elmotorn kommer til at yde omregnet 140 hk.

Ca. en halv mio. kr.

Prisen er indtil videre et åbent spørgsmål. Men bedømt ud fra den japanske pris, burde FCV kunne fås for knap 500.000 kr. – så længe brintbiler er afgiftsfritaget.

Selv om det er mange penge, er det overraskende billigt for en brintbil, hvor den hidtil eneste, Hyundias ix35, sælges i Danmark for knap en million kr. før EU-tilskud.

Toyota siger da også, at prisen – eller omkostningen som bilfabrikker udtrykker det - er faldet 95 procent siden 2008.

Høj afgift kan dræbe brintbilen snart

Afgiftsfritagelsen for brintbiler og almindelige elbiler udløber ved udgangen af 2015. Så talsmanden for Toyota Danmark, Anders Tystrup, erkender, at der er en vis risiko for at lancere en bil til sommer inklusive al den uddannelse og udstyr, der skal til.

- Men vi har svært ved at forestille os, at afgiftsfritagelsen ikke bliver forlænget, siger Anders Tystrup til Motor.

Hvis den ikke gør, vil bilen formentlig komme til at koste i omegnen af 1,5 mio. kr.

Både pris og bilens rigtige navn offentliggøres sidst på året.
 

SE OGSÅ: Toyota klar med brintbil