Som om XL1 miljøbilen ikke i sig selv er ekstrem nok, skaber VW sammenstimlen på sin stand i Paris med denne sportsvogn, der er af en art, verden ikke har set før.

VW har proppet verdens kraftigste, tocylindrede motorcykelmotor ned i bagenden - en 200 hestes V2-motor på 1,2 liter fra Ducati.
Motorcykelmærket indgår i Audi-familien og dermed i Volkswagen-koncernen.
Fortæller ikke om brændstofforbrug
Med den ekstreme lette bil og den vilde motorcykelmotor får XL Sport fuldblodspræstationer. 0-100 km/t. på 5,7 sekunder. Brændstofforbruget har VW ikke ulejliget sig med at regne ud – eller også var tallet ikke egnet til at offentliggøre for ikke at ødelægge XL1’s omdømme
XL1 er en diesel-opladningshybrid med et officielt forbrugstal på 111 km pr. liter. Der har figureret flere oplysninger om, hvor mange eksemplarer, der skulle bygges. Bestyrelsesformand Ferdinand Piëch sagde i 2011, at bilen skulle i rigtig serieproduktion, men det er senere reduceret til blot 250 styks. Nu lader det til, at maks. 200 fremstilles.
XL Sport bliver ikke til andet end denne showbil. Dens mission er især at markere VWs bil nr. 200 mio. siden grundlæggelsen.