Drama om Årets Bil

Finalefeltet til Årets Bil i Danmark 2015 fik en overraskende sammensætning: Syv biler mod normalt fem kom i den eftertragtede finale, og de ellers så populære mikrobiler fik ikke et hjul til jorden. Derimod kom både BMW og Mercedes-Benz i finalen.

Foto: MKD
Nyt om biler

Selv jurymedlemmerne blev overraskede. Finalisterne til Årets Bil i Danmark 2015 er noget større, mere eksklusive og med en højere gennemsnitspris end normalt.

Mikrobiler, der stadig sælger i store mængder, men i dalende antal, kom slet ikke i finalen, selv om der ellers både var trioen Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo, Hyundai i10 og Renault Twingo. Én kandidat fra den større miniklasse kom gennem nåleøjet.

Finalefeltet nåede for første gang op på syv biler i stedet for de normale fem, da tre biler stod lige på femtepladsen og nye regler tillader mere end fem biler i finalen.

Den yderst tætte afstemning krævede ekstra optælling, og tre andre biler var meget tæt på at komme i finalen.

De syv finaledeltagere

De syv biler er: BWM 2-serie Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-klasse, Nissan Qashqai, Opel Corsa og VW Passat. De kan alle kalde sig ”Nomineret til Årets Bil i Danmark 2015”.

De 21 jurymedlemmer fra Motorjournalisternes Klub Danmark har nu fem uger til at prøve bilerne igen og bruge tid på at overveje, hvordan pointene i finalen skal fordeles. Vinderen kåres 26. november.

Den indledende runde af Årets Bil i Danmark fandt sted over to dage med prøvekørsler på FDM Jyllandsringen og på vejene i Midtjylland.

SE OGSÅ: 21 vil være Årets Bil