Elbilproducenten Tesla fik fødselshjælp af både Mercedes-Benz’ moderselskab Daimler og af Toyota, men nu har begge bilgiganter forladt den californiske succeshistorie.
Daimler har netop solgt sin andel, der til sidst var på fire procent, mens Toyota på et ukendt tidspunkt afhændede en ukendt andel af sine 2,4 procent.
Stor gevinst for Daimler
Særligt for Daimler har det været en god forretning. Investeringen på 50 mio. dollar i 2009 kunne nu afhændes for det 15-dobbelte, ca. 4,5 mia. kr.
Daimler siger ikke noget om årsagen til sin Tesla-exit, kun at der er mange spændende projekter, pengene kan bruges til.
Teslas aktier er steget voldsomt den seneste tid, og selv grundlægger og direktør Elon Musk har antydet, at kursen nok var lidt overvurderet.
Har haft samarbejde om elteknik
Tesla har været involveret i en eller flere af Daimler elbiler, som omfatter den udgående Smart Fortwo, den netop nu faceliftede B-klasse og Vito.
Toyota har samarbejdet med Tesla om udvikling og produktion af 2.500 eldrevne RAV4, men Toyota har den holdning, at elbiler ikke er brugbare som almindelige biler i mange år frem.