Grundstødte bilfærger på hård kur

Der er snart håb om bedre forhold på den vigtige Gedser-Rostock-rute. Scandlines er i fuld gang med en totalombygning af to fejlkonstruerede dobbeltdækkerfærger, der giver bedre plads til biler og personer.

Skib 503, der en overgang hed Copenhagen, ligger i tørdok hos Fayard.
Bilist

Det har været sejlads i oprørte vande for Scandlines to nye bilfærger til Gedser-Rostock-ruten – længe inden de er sat i drift.

Kaptajn Christian B. Nielsen, Scandlines, er gået på land. Han har ikke sejlet meget de seneste år, hvor han har holdt opsyn med først den oprindelige bygning og nu den komplicerede ombygning. Han regner med at blive chef for den "danske" færge, når den er klar formentlig i efteråret 2015. Foto: Torben Arent, FDM
Kaptajn Christian B. Nielsen, Scandlines, er gået på land. Han har ikke sejlet meget de seneste år, hvor han har holdt opsyn med først den oprindelige bygning og nu den komplicerede ombygning. Han regner med at blive chef for den "danske" færge, når den er klar formentlig i efteråret 2015. Foto: Torben Arent, FDM

Men efter at de to overvægtige dobbeltdækkere er kommet på værft på Fyn, er der omsider udsigt til, at projekt nye færger kan komme i smult vande – så de rejsende til Tyskland kan få bedre forhold på ruten til sommer.

Mere end tre år forsinket

Til den tid vil den hårdt tiltrængte fornyelse og øgede kapacitet på ruten være over tre år forsinket. De to dobbeltdækkere ”Berlin” og ”Copenhagen” skulle være indsat i foråret 2012, men det tyske værft havde bygget dem ca. 800 ton for tunge, så de ikke kan sejle ved Gedser. De mange kabler ombord var også trukket mod alle forskrifter.

Til sidst blev kontrakten annulleret og Scandlines bestilte senere to andre, helt anderledes og lidt mindre færger på et finsk værft. Men også det gik galt, da værftet ikke kunne skaffe penge til byggeriet. Scandlines gik så tilbage til den tyske fuser, fik de gamle færger for en slik af konkursboet og bestilte det danske Fayard-værft til en kostbar og omfattende ombygning.

Nybygning 502, der er bygget for fire år siden, ved kaj på fynsk værft. Her er de to øverste dæk skåret af, og nyt stål, der ser "rustent" ud, er ved at blive svejset på. Foto: Torben Arent, FDM
Nybygning 502, der er bygget for fire år siden, ved kaj på fynsk værft. Her er de to øverste dæk skåret af, og nyt stål, der ser "rustent" ud, er ved at blive svejset på. Foto: Torben Arent, FDM

Det er her på det tidligere Lindø, at de fynske skibsværft-arbejdere er i fuld gang med en ekstrem ombygning af de engang næsten færdige færger. Målet er at slanke dem med ca. 700 ton.

2.000 ton fjernet

2.000 ton stål er skåret af hver færge bl.a. ved at fjerne det meste af de to øverste dæk. Nu er arbejdet gået i gang med en genopbygning, der lægger 1.300 ton til vægten og betyder, at der bliver næsten lige så meget plads til passagerer, selv om antallet af passagerdæk er reduceret fra to til ét.

Det maksimale passagertal er skåret ned fra 1.500 til 1.300, mens de nuværende har plads til 1.000. Antallet af personbiler øges fra 210 til 460.

Bliver hybridfærger

En færges forvandling: Øverst ses, hvordan færgerne oprindelig så ud med kommandobro integreret i passagerafdelingen. I de næste trin viser, hvad der skæres af, og hvordan der til sidst bygges op igen. Illustration: Scandlines
En færges forvandling: Øverst ses, hvordan færgerne oprindelig så ud med kommandobro integreret i passagerafdelingen. I de næste trin viser, hvad der skæres af, og hvordan der til sidst bygges op igen. Illustration: Scandlines

Ombygningen indebærer også, at én af de fem store dieselmaskiner på ca. 100 ton er hejst op af maskinrummet ved at skære hul ned gennem samtlige dæk. I stedet skal monteres et gigantisk batteri, så de to færger kan sejle med diesel-el-hybridteknik. Så selv om de nye færger er næsten dobbelt så store som de gamle, vil de sejle 25 procent længere på literen.

De nye færger har bildæk i to etager, der er så store, at der kan være lastbiler på begge. Men det er Scandlines’ hensigt, at lastbiler primært skal være på nederste dæk, så det øverste til personbiler bliver renere og mere behageligt for ferierejsende.

Samtidig kommer der meget større elevatorer, så ”trafikpropper” kan undgås, når der er mange busser med.

Bredere vognbaner

Vognbanerne bliver markant bredere end på de 34 år gamle jernbanefærger, så det bliver slut med at skulle klemme sig ud af bilerne med besvær og med risiko for at ridse naboens bil. Der kommer også bedre plads på tværs end på Rødby-Puttgarden-færgerne.

Selv om antallet af personbiler mere end fordobles, forventer Scandlines, at færger kan tømmes og fyldes hurtigere end de nuværende. Det er muligt, da personbilerne kan køre ind og ud i syv-otte rækker på én gang.

Det er også n

Vognbanerne er noget bredere til personbiler end på dagens prinsefærger mellem Gedser og Rostock. Illustration: Scandlines
Vognbanerne er noget bredere til personbiler end på dagens prinsefærger mellem Gedser og Rostock. Illustration: Scandlines

ødvendigt, hvis der skal genindføres totimers drift på ruten. For tiden har Scandlines indført skæve tidspunkter med mere end to timer imellem, da færgerne ikke har kunnet holde sejlplanen.

Kan ikke love totimers drift

Men selv om de nye får meget avanceret maskineri med propeller for, bag og i midten, vil Scandlines ikke på forhånd love, at der bliver afgang eksakt hver anden time.

 Sejladsforholdene er meget vanskelige mellem Gedser og Rostock på grund af lavt vand ved Gedser og flod-/havnesejlads ved Rostock. Hvis vandstanden synker en halv meter ved Gedser – eller færgen stikker en halv meter dybere – skal farten sænkes fra 14 til 11 knob.

Det er ikke kun de rejsende, der håber på snarlig indsættelse af de nye dobbeltdækkere i stedet for de slidte jernbanefærger. Det gør Scandlines også.

Gamle færger har miljøproblem

De to færger, nybygning 502 (billedet) og 503, var oprindelig døbt hhv. Berlin og Copenhagen. Scandlines overvejer, om de "nye" færger skal have samme eller andre navne. Foto: Torben Arent, FDM
De to færger, nybygning 502 (billedet) og 503, var oprindelig døbt hhv. Berlin og Copenhagen. Scandlines overvejer, om de "nye" færger skal have samme eller andre navne. Foto: Torben Arent, FDM

1. januar 2015 indføres skrappe miljøkrav til skibe i EU, og de krav kan de gamle færger kun opfylde ved at sejle på en særlig dieselolie, der er flere gange dyrere end den normale tunge skibsolie.

Scandlines tør ikke sige, hvornår de nye færger kommer til at sejle, ud over at det bliver i 2015. Uofficielt er håbet dog, at den første færge er klar midt på sommeren.