Cyklisterne har fået handsker på, og bilerne burde også helst have skiftet til vinterdæk nu. Luften og asfalten er nemlig blevet kold – så kold, at Vejdirektoratets saltbiler netop har været i aktion for første gang i denne sæson.
Det skete på Svingbroen over Næstved Kanal, hvor vejtemperaturen blev målt til præcis 0 grader. Svingbroen næsten altid et af de steder, der saltes først, da et er en stålbro, der hurtigt får rim på kørebanen, når det blæser.
28 dage senere end i fjor
Vinteren er dermed begyndt 28 dage senere end sidste år, hvor de første saltbiler ifølge Vejdirektoratet blev kaldt ud 2. oktober.Dermed er Vejdirektoratets vintertjeneste for alvor vågnet. Den styres fra Vejdirektoratets vintervagtcentral i Aalborg, som er bemandet hele vinteren og overvåger vej- og vejrsituationen og bekæmper glatføre på statsvejene.
Hvis vintervagten vurderer, at glatføre er opstået – eller vil opstå – sørges for, at der bliver saltet og/eller ryddet sne.
Vintervejret kræver også øget agtpågivenhed hos trafikanterne, ikke mindst hvis man skal ud at køre i de tidlige morgentimer, og FDM understreger vigtigheden af at køre med vinterdæk, når det er vinterføre.
Fem råd om vinterkørsel
Kør i god tid: Hold øje med vejrudsigten og sæt ekstra god tid af til kørsel i vintervejret
Pas på farten: Sænk farten og især hvis der er tvivl om underlagets beskaffenhed
Hold afstand: På snedækkede og glatte veje er det ekstra vigtigt at holde god afstand
Sort is og isslag: Vær opmærksom på det farlige, usynlige isslag på asfalten Pas særligt på ved udsatte steder som skovstrækninger, lavtliggende områder og på og under broer
FDM anbefaler, at man kører på vinterdæk og deltager på et køreteknisk kursus
SE OGSÅ: Vejdirektoratest særlige side om vintertrafik
FDM anbefaler også:
Vinterdæk til bilen – se FDMs vinterdæktest