FDM er generelt positiv overfor ekstra penge til at udbygge og forbedre infrastrukturen og den kollektive transport. I tilfældet med en letbane i Aalborg havde FDM dog gerne set pengene brugt bedre. Resultatet af en letbane i Aalborg bliver nemlig mindsket mobilitet og øget trængsel.
Stort økonomisk underskud
Cowi har udarbejdet et samfundsøkonomisk regnestykke, som viser, at en letbane gennem Aalborg vil betyde et stort samfundsøkonomisk tab. Rapporten, som er udarbejdet for Aalborg Kommune viser, at det samlede samfundsøkonomiske tab bliver på i alt 3,4 mia. kr.
Årsagen er hovedsageligt, at letbanen giver mere trængsel og tidstab i trafikken, end den rent faktisk gavner trafikken. Bilisterne får alt i alt et tidstab på 1,4 mia. kr. på grund af længere transporttid, mens der omvendt kun vil være en kollektiv tidsgevinst på ca. 0,2 mia. kr.
Derudover er der anlægsomkostninger på 1,9 mia. kr. og tabte arbejdspladser, der løber op i 0,5 mia. kr.
Stik imod produktivitetskommissionen
Planerne om en letbane er da også stik imod produktivitetskommissions anbefalinger. Den har nemlig peget på, at investeringer i infrastruktur bør koncentreres om de projekter, som gavner mobiliteten mest. Det er typisk vejprojekter i de områder, hvor der i dag er trængsel.
De seneste 10 år har samfundet tabt 21 mia. kr. på infrastrukturprojekter, som ifølge kommissionen var en samfundsøkonomisk dårlig forretning. En letbane i Aalborg vil bidrage til dette dårlige regnskab.
Det trafikale problem i Aalborg handler for FDM at se i højere grad om at finde en løsning på trængselsproblematikken over limfjordsforbindelsen.